דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לכבוד מו"ר הרב רצון ערוסי שליט"א!
א. מה דעת הרב לגבי חדר ייחוד המצוי בזמננו. ידוע לי שבתימן היה כזה דבר אבל היום החדר יחוד שונה לגמרי, הוא נשאר קצת פתוח, הכלה יוצאת ללא כיסוי ראש וכו'... האם אפשר לוותר על זה כיום?
ב. ידועה דעת מארי זצ"ל לגבי פלטה בשבת - שהיא כאש גלויה ולכן אסור להניח עליה תבשיל בתוך השבת. האם ארגז פח שמונח ע ל הפלטה (ו ל א שהפלטה בתוכו) פוטר את הבעיה?
ג. היייתי בשיחתו של הרב ביום העיון לזכרו של דורון חמדי ז"ל. והרב דיבר לגבי עלייה לקברים שבעקרון לא נהגו אבותינו וגם כיום, אם יש חובה אז זה רק על אביו, אימו או רבו. מה הדין לגבי עליה לבתי עלמין ביום הזיכרון לחללי צה"ל. או תפילה על קברות צדיקים.
ד. יש לי על הקיר תמונה של מארי זצ"ל (מבחינת "והיו עינך רואות את מוריך") העירו לי שמארי לא היה בעד זה והוא היה גוער בי... האם זה נכון? ה.
תודה רבה לכבוד הרב על זמנו שהוא משקיע, ידוע לנו עד כמה הרב לחוץ בזמן עקב עיסוקיו בצרכי ציבור, שהקב"ה ישלם שכרך, אשרינו שזכינו שאלו רבנינו!

תשובה

א. חדר ייחוד צריך להיות סגור, אם אינו סגור אין זה ייחוד. ואם אין ייחוד אין חופה. ואם אין חופה אין נישואין. ואם אין נישואין אין ברכת חתנים אחרי הסעודה עד שיהיו נישואין.
ב. לא. כל פח או כלי רקים שמונחים על הפלטה דינם ככיסוי על דפנות התנור, ואסור להניח עליהם גם לא תבשיל שהתבשל כל צורכו מערב שבת, ואפילו מוצק.
ג. לפי רבינו, מבחינה עקרונית, אין מקום לכל ביקור בקברות. לבד מביקור קברות לצורך הכנעה וחשבון נפש, כמו בתעניות. ואם העולים לקברי חללי צה"ל מתכוונים להכנעה ולחשבון נפש - מותר, וכן לקברות צדיקים.
ד. איני בטוח שמארי התנגד, כי לפי מיטב זכרוני, תמונת סבו היתה לנגד עיניו, בבחינת והיו עיניך רואות את מוריך.