דילוג לתוכן העיקרי

קידוש וחשמל בשבת

שאלה

שלום וברכה למארי רצון אסור לקדש על יין ששתו ממנו. א) האם אסור אם שתו ממנו ביד?
ב) איך מכשירים יין פסול כזה? מורנו הרב יוסף קאפח אומר: "להחזירו לכלי שיש בו יין כשר מעט מעט ע"י קטוף ונפוץ" למה מורנו הרב יוסף קאפח התכוון? ומה זה קטוף ונפוץ?
2) מראי על בתשובתו מלפנים, שאם המקרר נפתח בשבת, מותר לכבות את אור המקרר על 2 אנשים. אמנם 2 אנשים שעושים מלאכה פטורים, אך זה בכל זאת אסור מדרבנן, אז איך התרת לכבות? חשמל פחות חמור? למה?
תודה רבה לך!

תשובה

א. נראה שגם שותה ביד פוסל היין, הגישהו לפחתך. הירצך?
ב. להחזיר היין לתוך יין כשר, אבל לא ע"י יציקת היין הפסול, בדרך של ניצוק, אלא בדרך של קיטוף מעט טיפות והפסקה, מעט טיפות והפסקה. כי בדרך זו נוכל לומר, קמא קמא - בטיל. בבוא היין הפסול לתוך היין הכשר.
2. כיבוי החשמל הוא כיבוי גחלת מתכת שהיא אסורה מדרבנן. וע"י שניים האיסור נקלש, וכל זה כדי למנוע מכשול שאם ישאיר הדלת פתוחה, יבואו לסגרו כרגיל, ויכבוהו כרגיל. וגם בגלל שמדובר שיש להם צורך גדול, במשך השבת, בתכולה שבמקרר.