דילוג לתוכן העיקרי

הלכות שמיטה ויובל - שמיטת כספים.

שאלה

לק"י לכבוד מו"ר הרב רצון ערוסי שליט"א, שלום. יש לי קושי בהבנת מס' נקו' בהערת מארי והמפרשים בפרק ט הלכה ה הע' ו. (אני מצטער שאני דוחק בכבודו, אולם התשובה דחופה כיוון שאני מעביר שיעור בשבת בהלכות אלו).
1. הע' מארי במושג הקפת החנות כפי שמסבירה רבנו ברורה לי.
2. לפי סעיף 1 נראה לי שהמקרה בהלכה שחלקו את הפרה על סמך שיו"ט והתברר שהחודש התעבר ולכן עדיין שנת השמיטה ולכן יש השמטת כספים. הרי שלפי הגדרת הרמב"ם אין במקרה זה הקפת החנות אלא מלווה, שהרי אין להם עתה לתת לקצב את הכסף (מפני יו"ט) ולכן ישנה השמטה.
3. לא הבנתי את השגת הראב"ד כי לצערי אין לי את הירושלמי, אנא הסבר?.
4. מה שכתב הכסף משנה אינו לפי שיטת רבנו בעניין וזה ברור. אולם המילים שכתב שם הכ"מ ואני מצטט: "וא"כ כי אמ"ר אלעזר דר' יהודה היא היינו משום דמתני' סתמא קתני אפלו חזר והקיף בו ביום, ומש"ה אסור...." לא הבנתי מה אסור בסוף המשפט?
תודה לך על התשובה ובכלל על הארות דברי רבנו. ב"ר.

תשובה

1-2. נכון.
3. לפי הראב"ד אליבא דהירושלמי, משנתנו היא לפי ר' יהודה, שבהקפת החנות, ראשונה ראשונה משמיט. ואין הלכה כר' יהודה, אלא כחכמים שסוברים שהקפת החנות (בלי שום חילוקים), אינה נשמטת. לפי רש"י חוב דמי הפרה ביו"ט הוא הקפת החנות ביו"ט, הוא הקפת החנות ואינו נשמט. בניגוד לרבינו, שהוא חוב, ונשמט.
4. עיין כס"מ במהדורת פרנקל, שבמקום המילה "אסור" המילה "אמר". ולפי גירסת אמר, אין שום קושי.