דילוג לתוכן העיקרי

כתובות

שאלה

שלום כבוד הרב ערוסי,
1. איך ניתן להסביר לאנשים ששואלים, מדוע כתובתן של בעולות פחותה, וכי הן פגומות והתורה פרימטיבית? מה הסיבה האמיתית לכך, האם יש ערך בבתולים הגופניים עצמם?
2. איך ניתן להסביר ע"פ שיטת רבנו "אין אישה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי"
3. איך ניתן להסביר את את מבחן הבתולים של רבי עם שתי השפחות, האם יש טעם בכלל להסביר ניסוי זה של חביות יין כניסוי מדעי, או להתייחס רק כמדרש ע"פ שיטת רבנו למדרשים? ברוך תהיה מארי ותודה רבה,

תשובה

1. הבעולה באותם ימים בהם היתה צניעות בישראל, בד"כ היא זו שהתגרשה מבעלה, או התאלמנה. וצא וראה מהי התייחסות בני הזוג לנישואים שניים, לרבות "המתקדמים בעם". לא שחז"ל לא חילקו בין בעולה לאחר גירושין או אלמנות, או בעולה גם בלי נישואין קודמים.
2. שוב מדובר בדברי חז"ל שהם על רקע של חיים יהודיים מאוד צנועים. וכוונת חז"ל שהאישה הנבעלת פעם ראשונה בחייה, וביהדות, ברוב המכריע של המקרים, רק על רקע נישואין, אז מתפתח קשר נפשי עמוק בין בני הזוג, גם על רקע חיי אישות קדושים וצנועים ביניהם. רוצה לומר, שהעונג שיש לבני הזוג בחיי אישות, וכאמור, חיי אישות בקדושה ובצניעות, הופכים להיות תשתית של אימון ואהבה ברמה של ברית. להבדיל מזוגות שהתאוות המיניות מחברות ביניהם, ותאוות אלה בנות חלוף, בתאוות אחרות שהם מוצאים באחרים ובאחרות, כבהמות וכחיות.
3. יש בו גם היבט מעשי.