דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לכבוד מו"ר מארי הרב רצון ערוסי יהי רצון שה' יתן לרב בריאות ואריכות ימים ונוכל להנות שנים רבות מדברי תורתו המתוקים מדבש בשאלות הבאות אנא כבוד הרב ענה ופסוק לפי דעת הרמב"ם
1.) הבהרה בנושא הלכות שבת: האם מותר לדעת הרמב"ם לשים מרק בשבת על הפלטה ישירות (האם פלטה אש גלויה? וממילא היום אין גזרה שמא יחתה....) או קדרה על גבי קדרה. לפי מה שהבנתי אפילו מוצק ולאו דווקא לח (אין בישול בלח לכן אין הבדל בין שני המקרים) צריך לשים קדרה על גבי קדירה.
2.) מה דעת הרב לגבי הטוענים כי בארץ ישראל חובה ללכת רק לדעת מרן (והרוצה להחמיר בלבד לדעת הרמב"ם רשאי אך לא להקל)?
3) הרמב"ם כותב והצנועות...... הטור קפ"ה חולק ואומר לא משום שליבו נוקפו... האם ניתן להבין זאת כהחמרה של הרמב"ם? או שהטור כלל לא מקל אלא טוען טענה נגדית כנגד הרמב"ם?
4) לפי ספר קדושה פרק 11 מובן כי דין ליולדת 40 לזכר ו80 לנקבה לא שייך היום (אין יודעים כלל מהו דם טוהר וכן מה שאמר רבי זירא בנות ישראל.....) וכי ברגע שאשה תספור 7 נקיים תטבול ומותרת לבעלה מה לי נקבה מה לי זכר האם הבנתי נכון?
5) זקוק לעצה כיצד לשכנע את אשתי לשים כיסוי ראש תמיד (ולא רק בשבת - יש לציין כי בשאר הדברים מקפידה ) יהי רצון שה' יברך את הרב בברכתם של האבות ויתן לו אריכות ימים ובריאות ונהנה מזיו תורתו.

תשובה

1. לשיטתנו, אסור להניח בשבת על גבי פלטה שום תבשיל, לא מוצק ולא נוזל, ולא בגלל בישול אחר בישול, אלא מדרבנן, משום שמיחזי כמבשל.
2. דעתי הקטנה כדעת מורנו הרב יוסף קאפח זצ"ל, שאם אומרים שא"י אחריה דמרן, הרי א"י היא גם אתריה דהרמב"ם כבר לפני מרן. בין לקולא בין לחומרא.
3. באר את שאלתך, ואח"כ אשיב בעהי"ת בל"נ.
4. לא. גם בימיני יש תחולה מסוימת לדינים אלו, לאחר שהיולדת טובלת (כמובן לאחר שבעה ימים נקיים, ולא פחות משבועיים ליולדת נקבה), הדמים שתראה מטבילתה עד תום ארבעים יום ללידתה זככר, הם דמי טוהר, והיא נטמאת רק מכח חומרא, וטבילתה באותם ימים היא בלי ברכה. ודין זה עד שמונים יום מיום לידתה נקבה. ורק דמים שתראה אחרי ארבעים לזכר או אחרי שמונים לנקבה, מטמאים אותה מן התורה ותהיה חייבת בטבילה בברכה.
5. יש צורך להיעזר ברב או רבנית מוכשרים להשפיע עליה בדרכי נועם. ובאופן מושכל. אבל עליה לדעת, שהבעל חש ביופיה של אשתו גם כשהוא מתחת לכיסוי ראש, ושהיופי של האישה הוא גלוי, הוא נחלתם גם של אינשי דלא מעלי.