דילוג לתוכן העיקרי

הבהרה ובירור חוזר

שאלה

כבוד הרב בהמשך לשאלות אני מרגיש שאני זקוק לעוד הבהרות (ואם ניתן גם מקורות) יורנו מורנו ורבנו
1) הרב אמר שהנחת תבשיל על גבי פלטה יש חשש של מחזי כמבשל למה? הרי לא דרך בישול בכך ועוד שלפי דיני חזרה של תבשיל על גבי פלטה (זמנים הלכות שבת פרקים ג וד' וכן שולחן ערוך אורח חיים סימנים רנג' ושיח'- כמובן שאני מעדיף פסיקה לפי דעת הרמב"ם) ועוד שניתן להסתכל על פלטה כגו"ק (ואם נחשוש ונשים נייר כסף אז בכלל נפתרה הבעיה ועוד שאין כפתורי ויסות, ואם נשים סימן היכר אזי אין כל בעיה).
2) ספר קדושה הלכות איסורי ביאה פרק ד' הלכה ט"ז והצנועות וכו' לעומת זאת שולחן ערוך יורה דעה סימן קפד בעיקר בהערת ההגה שנפסקה הלכה כדעת הטור (משום ליבו נוקפו). האם ניתן לראות זאת כהחמרה של הרמב"ם וקולא של הטור או שהטור חולק במקרה זה לגמרי על הרמב"ם?
3) תכלת של היום – מהי דעת הרב?
4) מה לגבי מניינים של השעה 6 בימנו אנו? הבית כנסת שלנו זקוק למיניין וכל אחד חשוב דה עקא המניין מתחיל ב6 ובימנו אנו יוצא אם כן כי תפילת 18 יוצאת לפני הנץ...... מבחינת העבודה אין לי בעיה להתפלל יותר מאוחר ואף לפי הנץ אך יוצא איפוא כי לא יהיה מניין לתפילה שב6 ואם אשלים להם מניין ללא להתפלל אזי אפספס מניין של הנץ ואצטרך להתפלל לאחר הנץ. מה גם שהגבאי של בית הכנסת הי"ו טען כי יש דעה שהנץ הרשום בלוחות הוא מאוחר יותר מהנץ האמית ולכן גם למנייני 6 בבוקר (ב -6 מתחילים המהולל) אין כל בעיה של 18 לפני הנץ יורנו מורנו ורבנו כיצד עלי לנהוג?
5) צר לי האריכות כי במקום לשאול כל פעם קצת ריכזתי לי את כל השאלות ומאז נפטר סבי עוד לא מיניתי לי רב ואני רואה בכבודו הרב שלי ולפי כבודו אני משתדל ללכת. לכן אם יותר לי עוד שאלה. נאמר לי ע"י אחד מהכולל בו אני לומד כי ראוי שהתפלל לפי נוסח הספרדים (אבי אלג'ירי ואימי תמניה) הסברתי לו כי חונכתי ע"י סבי מצד אימי שהיה גם הרב של כל המשפחה המורחבת שלנ (אף אבי הלך לאורו) (רב מוסמך עוד מתימן) והוא לימדני תורה ובעיקר על פי פסקי הרמב"ם ותפילה לפי נוסח בלדי. יש לציין כי אבי מפלל לפי נוסח עדות המזרח ואילו אני מתפלל לפי נוסח בלדי (שיח ירושלים) האם עלי לשנות את התפילה לפי מה שאבי מתפלל או להמשיך לפי מה שסבי חינכני? (הן בהגיה והן בנוסח) יהי רצון שהקב"ה יתן אריכות חיים בריאות אושר ועושר והרב ימשיל להאיר לנו בחשכה ממאור תורתו (צר לי על האריכות וכן אנא פסוק לי לפי דעת הרמב"ם)

תשובה

1. הנחת תבשיל על פלטה בשבת מיחזי כמבשל, כי יש שמבשלים בחול על פלטה חשמלית, ואין אדם במראה עיניו מחלק בין פלטה לפלטה. הפלטה אינו בגדר גרוף וקטום, כי גרוף וקטום האש הולכת ודועכת. לא כן אש הפלטה בעינה עומדת כל השבת אפילו שיש עליה כיסויים רבים ואינה נחזית.
2. אין נפקא מינה מי מיקל ומי מחמיר. מדובר בשתי שיטות שונות. רבינו מעודד בדיקה לפני כל תשמיש והרמ"א בשם הטור מעודד שלא לבדוק לפני כל תשמיש כדי שלא יהא לבו נוקפו.
3. לפי מארי ועוד גדולים מגדולי ההוראה טרם זוהתה התכלת האמורה בתורה.
4. זמן הנץ משתנה. ולכן כל שהמנח של שש קרוב להנץ, התפלל עמם, כדי שיתפללו במניין ואתה תהיה סמוך להנץ. וככל שהזמן רחוק מהנץ, לפי כל השיטות, התפלל במניין של הנץ מאחר ואתה יכול להתפלל בהנץ.
5. מאחר וחזרת לנוסח בלדי מילדותך אתה יכול להמשיך בו. אם בעתיד תתחתן בעהי"ת עם בת מעדות המזרח, ואם תהיה לך קהילה אלג'ירית טובה סמוכה לך, ותוכל, בלי קשיים לעבור לאותו נוסח ולאותם מנהגים, הרי שתוכל לנהוג לפי מנהג אבותיך. אבל אם תתחתן עם תימניה, הרי מה' יצא הדבר שתמשיך במה שהתרגלת מילדותך, נוסח בלדי. וה' יהא בעזרך ויאיר אורך.