דילוג לתוכן העיקרי

רמב"ם ואריסטו ומה שבניהם

שאלה

הרב שלי בשיעור אמר שהרמב"ם היה מורה עקיף של אריסטו, ושהכמות של הרמב"ם רובם שאובות מחכמתו של אריסטו.. כמה ימים אח"כ שמעתי שיעור שאומר (ללא ציטוט ומקור) שהרב קוק מוכיח היסטורית שהרמב"ם לא למד מאריסטו אלא.. הסתכל באורייתא ולמד את כל החוכמות.. מצד אחד, איך אנחנו יכולים להגיד שהגוים היונים הביאו חושך לעולם אם הם הביאו חכמה עצומה ששינתה את פני ההיסטוריה, וגרמה לנו היהודים להיות חכמים יותר במידה מסוימת, אם לא אריסטו לא היה לנו את חכמת הרמב"ם. ועוד שאלה: האם תרבות יוון עדין משפיעה עלינו בחושך שהביאה לעולם.. ואיך אני אדע לזהות את זה אם זה קיים אצלי..
תודה מראש על הצומת לב... חודש טוב!

תשובה

דומני שנפלה טעות בדבריך, שהרב שלך אמר שהרמב"ם היה תלמיד עקיף של אריסטו, לא מורה. לגופו של דבר, הרמב"ם היה חכם גדול בתורה שבכתב ושבעל פה, בתחום ההלכתי ובתחום ההגותי של חז"ל, ובמדעים, אבל יש רעיונות בתחום הפילוסופים, אותם קלט או אימץ מאריסטו, ואין רע בכך, מבחינת רבינו, כי שיטת רבינו שיש לקבל את האמת ממי שאמרה. אשר לחשכה שהביאה יוון לעולם, אני מניח שחז"ל התכוונו לשני דברים: לפילוסופיה שהיהת לה, כי לא כולם היו כמו אריסטו ואפלטון. וגם לתרבות הגוף והאומניות שהיה בה טיפוח האדם הגופני, לא זה שנברא בצלם. ואע"פ שאפשר שהיוונים של ימינו כבר אינם כיוונים של אז, הרי שרידי התרבות היוונית דאז, שחז"ל התייחסו אליה כאל חושך, היא ממשיכה להיות חושך, בכל מקום, ובכל אומה בעולם, שהיא נמצאת, לרבות גם בישראל שמתנהגים כמו היוונים דאז.