דילוג לתוכן העיקרי

בחירה חופשית ושאלה מפרשת השבוע - ויגש

שאלה

לכבוד מורנו ורבינו לשיטת רבינו בעקרון הבחירה החופשית א) האחים זרקו את יוסף לבור ובכך הכניסו אותו לסכנת חיים "והבור ריק אין בו מים"- מים אין בו אבל נחשים ועקרבים יש בו. מאיזה זכות יש לאחי יוסף לגרום לו למצב של מות. אם יוסף לא חייב מיתה?
ב) האם יתכן המצב הבא: על ראובן לא נגזר מיתה, וראובן הולך בשוק, שמעון רוצה מבחירתו לירות ביהודה, ובלי כוונה יורה בראובן וראובן מת. הרי אפילו ששמעון ירה מבחירתו החופשית ובטעות ירה על ראובן אבל על ראובן לא נגזר מיתה?
ג) כתוב בחומש בראשית פרשת ויגש פרק מו פס' טו' "אלה בני לאה... ואת דינה ביתו..." וכותב רש"י "אלה בני לאה"- הזכרים תלה בלאה, והנקבה תלה ביעקב, ללמדך אשה מזרעת תחילה - יולדת זכר, איש מזריע תחילה - יולדת נקבה. ע"כ. רש"י מבסס ידיעה זאת על דבר הכתוב. שלאה הזריעה תחילה וילדה את הבנים, ויעקב הזריע תחילה וילדה את דינה. הדבר תמוה! כי בפרק ל' פס' כ"א כתוב שלאה ילדה בת וקראה לה דינה. ורש"י כותב: פירשו רבותינו שדנה לאה דין בעצמה, אם הוא זכר לא תהא רחל אחותי כאחת השפחות, והתפללה עליו ונהפכה לנקבה. ע"כ. אז רואים שגם בדינה לאה הזריע תחילה שהרי היתה מעוברת עם זכר! לכן היה צריך לתלות את דינה בלאה ולא ביעקב. וקשה שתלה הכתוב את דינה ביעקב. אודה לרב אם יוכל ליישב לי את הקושיא.
בתודה רבה וכבוד רב יוסי לוי

תשובה

1. חז"ל והמפרשים נתנו הסברים להתנהגות האחים כלפי יוסף. אבל לפי הפשט, נתקיימו בהם דברי חז"ל שהקנאה... מוציאין את האדם מן העולם.
2. לא ירדתי לסוף דעתך. מי מאתנו יודע כבשונו של בורא עולם על מי נגזרה מיתה ועל מי לא. ואף ששמעון התכוון לרצוח את יהודה, ובטעות הרג את ראובן, הרי שמעון הוא רשע, בכל מקרה. וראובן, אפשר שהתרשל, ואפשר שלא התרשל, אלא אנוס היה. כי אפשר שהתרשל, אם הסתובב בסביבה של פושעים כמו שמעון וכיו"ב. וגם אם הוא אנוס, אין אנו יודעים חשבון שמימי בעניינו של ראובן, כי הנסתרות רק לה'.