דילוג לתוכן העיקרי

תלמוד תורה וראש השנה

שאלה

שלום אל כבוד גדולת מארי ערוסי, רבנו כתב: "וחייב לשלש למידתו... ושליש: 1- יבין וישכיל אחרית דבר מראשיתו, 2- ויוציא דבר מדבר 3- וידמה מדבר לדבר 4- וידין במידות שהתורה נדרשת בהן עד שידע היאך הוא השמועה, והיאך יוציא האסור והמותר... וענין זה הוא הנקרא תלמוד". ומארי כתב הל' ת"ת הערה נ"א: "אחרי שאינו צריך ללמוד תורה שע"פ דהיינו משנה וגמרא... יפנה כל ימיו לתלמוד". אם התלמוד שכתב רבנו הוא אינו הגמרא, האם תואיל להסביר לנו מה פירוש מושגים שמספרתי אותם? והאם תואיל בבקשה, לומר לי שמות של ספרים המלמדים את התלמוד של רבנו, כי אין מבין אני כלל בעניי לאילו לימודים הוא מתכוון בשם תלמוד, ובאילו ספרים כתובה חכמתם. ובעניין אחר - כת"ר בפיהמ"ש ר"ה פ"א הל' ב:"באי עולם עוברים לפניו... אבל סודו ועינינו אין ספק שהוא קשה מאוד". הואל נא, וספר, היכן אוכל ללמוד על עניין זה, באילו ספרים? כל טוב,
תודה רבה.

תשובה

א. עליך לדעת שלתלמוד (=גמרא) יש שלוש משמעויות דלקמן:
1. תלמוד (=גמרא) = תורה שבעל פה, שמפרטת ומפרשת את התורה שבכתב, ובכך היא עושה את התורה למקור הלכתי, הלכה למעש, ה וזהו הדבר הבסיסי של התור, ה שהיא הוראה היאך עלינו להתנהג, ציוויים ואזהרות.
2. תלמוד (=גמרא) במובן של שקלא וטריא, המשא ומתן התלמודי ערכו לא יסולה בפז. הוא מאפשר ללומד להכיר את ההלכה לעומקה, וביסודותיה, ובכך יוכל הוא להורות הלכה למעשה, לעניינים דומים בדרך של היקש. והוא מפתח אצל הלומד, יכולת העמקה בכל עיון ועיו שהוא מעיין, ומקנה לו דרכי לימוד והיקש.
3. העניינים הנקראים פרדס (=מדעי האלוקות, מעשי בראשית ומעשי מרכבה) הם בכלל התלמוד (=גמרא), בגלל החלק האחרון הנזכר לעיל (2), עיון מעמיק ודרכי לימוד והיקשים דקים מן הדקים, שהם המפתח לעיון במדעי האלוקות. מארי בהערה נא כתב שהתלמוד האמור בעניין פרדס, הוא כהסבר שכתבתי לך במספר 3, וממילא שנסתלק הקושי שלך, ואשר לספרים שמלמדים תלמוד, אם כוונתך לפרד"ס, הרי יש לך משנת רבינו, ובעניין מדעיים הכשרתיים, ראה מאמרו של מארי על לימודי חול במשנת רבינו.
ב. כדי שתוכל להבין דברי רבינו בפיהמ"ש על יום הדין, עליך ללמוד היטב היטב את משנת רבינו לאורכה ולרוחבה ולעומקה, ביחס להשגחת ה', וה' יאר אורך.