דילוג לתוכן העיקרי

שאלות בעיין בונה וסותר בשבת

שאלה

לק"י יורנו רבינו 1- מה הדין לגבי פתיחת מטריה קבועה (כגון מטריה שקבועה בחצר ) בשבת? 2- מה הדין לגבי פתיחת פחית שתייה כי ראיתי לסברת המנוחת אהבה שיש לאסור משום שעם פתיחתה של הפחית האדם יוצר כלי נוח לשתיה (מה שקודם לכן היה רק כלי לאכסנה) אומנם הוא התיר אם מרוקנו אולם נראה לענ"ד לאסור אעפ"י כן כיוון שרו בני אדם מתשתמשים בזה לכלי הנוח לשתייה והראיה הכי גדולה זה שפחיות אלה נמכרים בצידי הדרכים במכונות הנקראות מכונות שתייה ושם בבודאי אין לומר שדעתם לרוקן לכוס אלא בוודאי לשתות ישירות מהפחית. ועוד שהיצרן יצר פתח בצורת אגס שמוכח שכוונתו לעשתו לכוס עם פתיחתה. 3 - שמעתי סברא נוספת שיש לאסור משום פותח בית צוואר האמת היא של לסוף דעתו של בעל סברה זו. מהי דעת הרב בעניין זה. 4 - לגבי פתיחת בקבוקי יין כאשר הפקק הוא ממתכת ומחובר כגוף אחד. האם יש לומר שעם פתיחתו נוצר פקק והוי מתקן מנא (כיוו שאף פעם לא היה פקק לפני כן, מה ששונה מהבקבוקים הפלסטיים שהיה פקק רק שהוסיפו לו טבעת מתחת ) כל השאלות אני שואל לדעת מרן ולדעת הרמב"ם אשמח א הרב יתן לי מקורות. השאלות הן לצורך העברת שיעור בנושא וד' יזכנו על מעשה רצונו, ד' יזכה את הרב להמשיך ולפעןל ולהקות העדרים הצמאים לדבר ד' להלכה ולמעשה.
תודה רבה

תשובה

1. המתיר יש לו על מה לסמוך, עיין שמירת שבת כהלכתו, ח"א, כד, טו. לענ"ד יש להחמיר לפתחה ברוחב טפח מע"ש. ובשעת הדחק שלא עשה כן, יש לו על מי לסמוך.
2. לפי מיטב ידעיתי, פחיות אלו נקנות ונגרסות וממחזרים את החומר. ולכן בפתיחתן לפני השתייה, לא נוצר כלי. כי סופו או להשלכה או לגריסה ולמחזור.
3. אי זה דומה כלל לפותח בית צואר, שבת, י, י. עיין מורנו הרב יוסף קאפח, שם, אות כא ושו"ע, או"ח, שיז,
ג. הסבר מפורט על כך תוכל לשמוע בהלכה יומית באתר נצח ישראל באודיו.
4. הוא היה פקק לפני שהבריגוהו לצואר הבקבוק. ואח"כ לחצוהו במלחצת כדי שלא ייפתח אלא אם כן תיקרע החגורה התחתונה של אותו פקק.