דילוג לתוכן העיקרי

האם המיעוט יכול לכפות את הרוב בקיום שיעור תורה בבהכנ"ס

שאלה

יורנו רבינו ד' זכני להעביר שיעור בין מנחה לערבית דא עקא כי ישנם מספר מתפלים המנגדים להעברת השיעור בין מנחה לערבית בטענה שהם ממהרים. נסיתי להסביר להם את החשיבות בשיעור תורה וכו' וכו' (ואף המרא דאתרא שאני בא כוחו הוכיח אותם בנועם על הענין ' ולשווא ) גם אני מרגיש כי מדבר לאוזניים ערלות. חלק מהמתפללים מעוניים בשיעור וחלקם באופן גלוי אף 'צעקו' עליי כי "כבר איי אפשר להתפלל כאן ערבית וכ' וכו'. (חשוב לי לציין שאני לא מדבר יותר מ10 דק' בדרכ ואני מפסיק לדבר כאשר אני רואה אותם נעים בכסא בחוסר סבלנות ) אציין כי אין סיכוי כי אם השיעור יהיה לאחר ערבית ומי שרוצה להישיאר ישאר .... יהיו כאלה שישארו. שוב מאותה הסיבה שכתבתי למעלה ממהרים את השיעור אני מעביר בעקבות בקשתו של המרא דאתרא להשמיע בפניהם קצת תורה (אשר אותו נראה כי הם לא מכבדים כ"כ מסיבות פולטיות... ) לשאלתי ההלכתית : 1- האם המיעוט המעוניין לשמוע יכול לכפות עלפי דין את הלא מעוניים ?... 2- זוכרני תשובה שלא הרב משה פינשיין אם אנני טועה שאין לקיים מנין במטוס כיוון שהדבר עלול להפריע לחלק מהנוסעים ושב ואל תעשה עדיף ... האם אפשר לדמות 'מילתא למילתא' לנידון דידן או שהכא שאני? 3- כמו כן אמר לי תלמיד חכמים כי המלמד תורה ' בכוח ' דומה לאונס האם יש מקור לדבר חיפשתי ולא מצאתי... תודב רבה על תשובת הרב חשוב לי להדגיש שאני שואל קודם כל מבחינה ההלכתית

תשובה

ברור שאין מן הראוי ללמד בכפייה, מאחר והגורמים אשר מתנגדים ימשיכו להתפרס, ולא תוכל לפתח את הלימודים הללו בבוא העת, ובוודאי לא בדרך אהבה. אלא עליך לנסות לדבר ב 10 דקות הללו בדרך סיפורית ומגרה, גם אם התוכן ההלכתי או המוסרי מועט, ורק כדי לרתק את אותם עמי ארצות, וכך תוכל לכבוש לבם בכיבוש זוחל. וכך נהגתי. היה ולא הצלחת, קיים שיעור רוחני אחרי ערבית, אפילו לבודדים, ולנסות לצודד נפשות עוד נפש ועוד נפש וה' יהא בעזרך.