דילוג לתוכן העיקרי

שאלות בנוגע לשבת ותפילה

שאלה

שלום הרב,
1. האם מותר לפתוח שקיות במבה, ביסלי בשבת בצורה אופקית - שאוחזים את החלק העליון משני צדדיו (שני הצדדים דבוקים זה לזה בדבק) ואז מושכים וכל החלק העליון נפתח. האם יש כאן הפרדת ניירות דבוקים?
2. אני לא מצחצח שיניים בשבת, לכן אני מגרד אותם עם הציפורן ואז מצטברים החיידקים בצבע לבן (שעל השן) על הציפורן. האם כשאני משפשף את אותם חיידקים לבנים על היד וכך "מוחק" אותם - האם יש כאן איסור ממחק או ממרח?
3. האם מותר לטלטל שערות ראש שנתלשו?
4. האם בקילוף עור מתקלף (בשבת) יש משום איסור תולש?
5. האם כשאני שומע אדם שמתפלל יחיד ואומר "ברכי נפשי את ה' המבורך" - האם אני צריך לענות אחריו "ברוך ה' המבורך לעולם ועד"?
6. האם אני שומע אדם כזה חותם בברכות ק"ש של ערבית "שומר את עמו ישראל לעד" - האם אני צריך לענות אחריו אמן?
7. אם אני שומע סוף חתימת ברכה (מבלי לשמוע אזכרה של שם ה') למשל "שהכל נהיה בדברו" או "בדברו" מאדם שבוודאות בירך - האם אני צריך לענות אמן?

תשובה

1. מותר.
2. לא. ומותר.
3. כן, כדי לסלקם מלפניך, כי הם מאוסים לאחר נשירתם.
4. אם כבר מדולדל לחלוטין - מותר.
5. לפי רבינו רק אם שומעים ברכו את ה' המבורך, שבמקום שחייבים כמו בברכות היוצר, והמעריב, ולפני קריאת התורה ניתן לענות ברוך ה' המבורך לעולם ועד.
6. אם לא אמרת עם הש"ץ מילה במילה, אתה רשאי לענות אמן, ואם רק שמעת, או גם אמרת עמו והקדמת בשלוש תיבות, מותר לך לענות אמן, כי אין ברכות ק"ש כברכות שמונה עשרה. שברכות שמונה עשרה חייב המתפלל לומר מילה מילה עם הש"ץ (כשמתפללים לפי הרמב"ם תפילה אחת), ואין להקדים שלוש תיבות, כדי שתהיה תפילה בציבור (לפי מורנו הרב יוסף קאפח, בשונה ממהרי"ץ).
7. אם אין אתה מתכוון לצאת ידי חובה, ורק כוונתך לענות אמן, נראה שאתה רשאי. כאותם מתפללים בביכ"נ באלכסנדריא, שהיו מניפים בסודרים, לסמן שצריכים לענות אמן כדי לשבח את ה'.