דילוג לתוכן העיקרי

לימוד ראשונים

שאלה

שלום וברכה כבוד מארי הנני בחור בשמינית (18) הפוסק על פי הרמב"ם. בשנה הבאה אלך לישיבה גבוהה, ששם ילמדו בעיון את הגמרא - וראשונים. והרי אני פוסק אך ורק ע"פ הר"מ, אז מדוע צריך אני ללמוד את דעת הראשונים האחרונים בגמרא? את דעת הרמב"ן, והשיטה מקובצת? בשבילי, אם הרמב"ן סובר סברה, הדבר אינו נוגע אליי, כי מבחינתי פירוש הגמרא נעצר בפסיקת הרמב"ם. על כן ממומלץ לי ללמוד את גוף הגמרא בשלמות, את הרמב"ם בשלמות, ובתוספת נושאי כליו הרבים, המסבירים את הבנתו את הגמרא. האם לא עדיף ללמוד בעיון את נושאי כלי הרמב"ם מאשר את הראשונים בגמרא אשר אינם נוגעים אליי?
תודה על הדרכתך, כל טוב.

תשובה

יקירי! הישיבה אינה רק מסגרת לימודית, אלא מסגרת חינוכית חיונית שמעצבת דרכו של הבחור, בדרך התורה והמצוות. וכלל גדול הוא בחינוך, השתלבות, כדי שהתלמיד יצליח עליו להשתלב במסגרת שאליה נכנס. וכדי להשתלב עליו לנהוג לפי תכניות הישיבה. אם לא כן, ואם יהיה חריג, עלול הוא להיפלט במקום להיקלט, וזה מסוכן. לכן, שמע לעצתי, בכל סדרי הישיבה, למד לפי כל תכניות הישיבה כדי שתשתלב ותיקלט. ובנוסף לסדרי הישיבה, קבע לך לימוד משנה עם פיהמ"ש להרמב"ם, לימוד הלכה, מספרו של רבינו. לימוד גמרא בקיאות עם הרי"ף ורבינו, והמאירי, זו מנה ראשונה. ככל שתיקלט בישיבה תוכל להגדיל את המנות הייחודיות הללו כדי שמבמקביל תבנה לך את התשתית לצרכיך הרוחניים על פי רבינו. וה' יאר אורך ויישר דרכיך לעבודתו וליראתו.