דילוג לתוכן העיקרי

תפילה ובדיקת חמץ

שאלה

לכבוד הרב,
שלום וברכה.
שאלותיי:
א. בתוספתא (ברכות
ג) ובגמרא (שם לא, א) נאמר: "כך היה מנהגו של ר' עקיבא כשהיה מתפלל עם הציבור היה מקצר ועולה מפני טורח ציבור". מורנו הרב יוסף קאפח סובר שרבנו לא גרס במקורות הללו "מפני טורח ציבור" מפני שלא כתב את הטעם הזה בחיבורו אלא כך כתב (תפילה ו, ב): "המתפלל עם הציבור לא יאריך בתפילתו יתר מדאי". מכח זה הוציא מורנו הרב יוסף קאפח שטעם רבנו הוא מפני יוהרא. ראשית, יש להעיר שבכל הגירסות, בתוספתא ובגמרא, ישנו טעם כלשהו. שנית, וזה העיקר, רבנו לא כתב את הטעם מדוע אין להאריך אלא רק את הגדר "יתר מדאי". ולכן אינני מבין מניין למורנו הרב יוסף קאפח הטעם הזה. כי באותה המידה שאפשרי פרושו של מורנו הרב יוסף קאפח אפשרית הגירסא "מפני טורח ציבור".
ב. כת"ר בהלכות (תפילה ה, ד): "תקון הגוף כיצד?... ומניח ידיו על לבו כפותין, הימנית על השמאלית". וכתב הב"י (או"ח צה ג): "וכתב רבנו הגדול מהר"י אבוהב שהכל כמנהג המקום, שיש מקומות... ויש מקומות...”. האם רבנו יסכים שבימנו, שאין עבדות ללמוד ממנה, ולפני אדם גדול אין אנו עומדים בידים על הלב, העמידה בתפילה תשתנה?
ג. הדין של בדיקת חמץ הוא רק במקום שסתמו שיש שם חמץ "וכל מקום שאין מכניסין בו חמץ אינו צריך בדיקה" (חמץ ומצה ב, ה). לפי זה, אדם שניקה את כל ביתו מחמץ ולא נשאר בליל י"ד מקום שלא ניקה – האם יבדוק בברכה?
תודה רבה לכבוד הרב.

תשובה

א. הגירסא מפני טורח ציבור, אינה מתאימה למה שפסק רבינו:
א. משום שרבינו לא כתב נימוק זה.
ב. אם רבינו חשש בהלכתו זו לטובת הציבור אע"פ שלא כתבו, היה לו לכתוב: "גדול הציבור (=כמו ר"ע) שמתפלל עם הציבור לא יאריך בתפילתו יותר מדאי". ורבינו לא כתב כן אלא כתב: "המתפלל עם הציבור". משמע על אדם, וכי כל אדם שמאריך ממתינים לו. בוודאי שלא. רק לגדול הציבור. ולכן מורנו הרב יוסף קאפח הסביר שיטת רבינו, שאסור אפילו להדיוט להאריך בתפילתו, מחשש יוהרא. ראיה להסבר של מהרי"E בשיטת רבינו שבתוספת מהדורת ר"ש ליברמן, אין הנוסח מפני טורח ציבור.
ב. בכל מקרה צריך שהמתפלל יעמוד בתפילה כפי שעבד עומד לפני רבו, כדברי הגמרא בשבת, דף א, כי צריך המתפלל לעבוד במורא, לפני ה', גם אם אין עבדות בזמן מן הזמנים.
ג. למרות שניקה היטב, חייב בדיקה אור לארבעה עשר בניסן לאור הנר, אולם אם צריך הוא להכניס מוצרים כשרים במקומות שניקה אותם היטב מחמץ, יעשה בדיקת חמץ נקודתית, בלי ברכה לכל מקום כזה, בלילות, ובליל ארבעה עשר בניסן יבדוק בברכה רק את המקומות שטרם בדק אותם. בעניין זה תוכל לגלוש באתר נצח ישראל ותשמע באודיו הלכה יומית המתייחסת לעניין זה.