דילוג לתוכן העיקרי

ברכת ביעור חמץ, חוזר ונעור, והכשרת כלים

שאלה

שלום וברכה מארי אנא ענה באדיבותך,
1) נכתב, שמברכים על בעור חמץ ולא "לבער חמץ", כי "מעת שגמר בליבו לבער נעשית מצות הבעור, קודם שיבדוק". אבל אנו אומרים "כל חמץ שברשותי... כעפר" רק לאחר הבדיקה! ואף אחד לא אמר לנו לבטל החמץ לפני הבדיקה... אז למה אומרים "על ביעור חמץ"?
2) מה נפקא מינה הלכה למעשה, בכך שהרמב"ם אוסר כלשהוא בתערובת? מה אסור"מותר לקנות היום בחנויות?
3) למה כלי מתכות שהשתמשו בהם בחמץ בכלי שני, זקוקים בנוסף לנתינת המים החמים גם הנחה והשהייה עד שיפלוטו, שלא כמו בכלי ראשון שלו זקוק להשבייה ברותחין? כל טוב וחודש טוב מארי

תשובה

1. אכן אמירת הביטול היא בערב פסח, ויש מקדימים כבר בליל ארבעה עשר. אבל המחשבה לבער את החמץ כבר קיימת בלבו לפני הבדיקה, ולכן על ביעור חמץ תוכל להאזין באתר נצח ישראל, באודיו, הלכה יומית, שהתייחסתי לעניין.
2. בדרך כלל רק תוצרות מהדרין בגלל שיטת רבינו שהחמץ בתערובת אוסר בכל שהוא, גם אם התערובת נוצרת לפני פסח.
3. כתשמישו - כך הכשרו.