זית בסעודה, ושינה בשבת
שלום וברכה מארי,
1) האם אסור לישון ביום כלל, ואף בשבת, כדברי הרמב"ם "ולא יישן ביום"? (הלכבוד דעות)
2) כאשר אני אוכל זית בין מנת הסלטים למנת העיקרית, האם עליי לברך עליו ברכה ראשונה, כי הוא לא מחמת הסעודה? מדובר בסעודת לחם
1. הרמב"ם, דעות, ד, ה, סתם ולא פירש כשכתב שלא ישן ביום ובגמרא, סוכה, כו, ב, אמרו שהשיעור הוא שינת הסוס, שהיא שתין נשמין, וכך פסק מרן בשו"ע, או"ח, רלא, א, כמוב גמרא. וכלן נראה שכוונת ריבנו היא לקובע שינה ביום, בכל יום, ולא לצורך מזמן. כגון בגין חולי או חולשה.
2. אין צריך לברך על אכילת זיתים שבתוך הסעודה. כי כל מאכל שאדם אוכל בתוך הסעודה כדי להתמתק בו בתוך הסעודה, להטעים ולהעריך את הארוחה, כגון הבשר, הגרגיר והשתלים והדנדנה, הרי הם דברים המאים מחמת הסעודה בתוך הסעודה, ואין מברכים עליהם. מורנו הרב יוסף קאפח, ברכות, ד, יב, הערה כג, וכזהו דין אכילת הזיתים בתוך הסעודה, כי הם נועדו להעריך ולהטעים את הסעודה.