דילוג לתוכן העיקרי

זימון

שאלה

שלום וברכה מארי
1. אנו שלושה שאכלו יחד. שניים מאיתנו אשכנזים. שניים מאיתנו אכלו לחם, והשלישי אכל לחוח. האם נזמן או לא? כי לפי אשכנז יש זימן, ולפי רמב"ם אין זימון...
2. הגעתי לארוחת בוקר בישיבתי, ומסתבר שכל אנשי השולחן שהתיישבתי בו, כבר ענו לזימון, כששניים מהאנשים סיימו לאכול וזימנו לכל השולחן. מה אעשה? לא אזמן? האנשים יענו לזימון שלי שהוא השני שלהם?
תודה על תשובותיך הרבות..

תשובה

1. מאחר והם יכולים לזמן בצירופך, יזמן אחד מהם, ואתה תענה, אף שלפי רבינו, אינך מצטרף, כיוון שמדובר בזימון של שלושה, שאין בו שם ה', אין בו עבירה, ולא תהא אלא כמי שכבר בירך המזון, ומצטרף לזימון בשביל השניים. זאת ועוד: בהבדלי דינים ומנהגי שיטות עדתיות, כמו בתפילות, נראה שיש לנהוג אחרי רבים, כשהם מעורבים, עד בוא מורה צדק.
2. ראשית, בני ישיבות הסועדים בחדר אוכל חייבים בזימון, רק כשנועדים לאכול יחד, מאחר ויש בני ישיבות שכל אחד מגיע לסעודה לפי זמנו החופשי, ולא תמיד יש כוונה לאכול כאחד. ועתה לשאלתך, אני מבין שמדובר בחברים שמתכוונים לאכול כאחד, ולכן חבריך כבר אכלו וזימנו. לפי זה כבר פרח זימון מהם, ואתה תאכל ותברך בלי זימון.