דילוג לתוכן העיקרי

תאריך לידה

שאלה

שלום לרב! בתי נולדה ממש ברגע השקיעה, וזה מחלוקת בין הלוחות הזמנים השונים אם יציאת הראש היתה בעצם דקה לפני השקיעה או דקה לאחריה. עכ"פ, לפי מה שידוע לי לדעת רבנו ומארי ודאי שזה יום לכל דבר ונחשבת כנולדה ביום 'הקודם'. ברישום במשרד הפנים מזינים את התאריך הלועזי והמחשב נותן להם אוטומאטית את התאריך העברי לפי הלוח הממוחשב שיש להם בתוכנה, והוא הורה כי תאריך הלידה העברי יהיה היום 'הבא'. וכך נדפס בספח תעודת הזהות. בשיחה עם הפקידים התברר כי זה לא בשליטתם אלא תלוי במחשב, ואם אנו רוצים לשנות את התאריך עלינו לפנות לרבנות הראשית כדי שיאשרו זאת. השאלה היא:
א. למעשה איך יש לנהוג מבחינה אישית, מה יהיה יום ההולדת (לאו דווקא לעניין 'חגיגות', אלא לעניין ההלכה, מתי תיחשב בת שתים עשרה ויום אחד, למשל)?
ב. אם התשובה לשאלה א היא שיום הלידה הוא היום הקודם, האם יש טעם לנסות ולשנות את הרישומים במשרד הפנים דרך הרבנות (היש לזה פרוצדורה מסויימת?), או לנהוג כך בצנעה ולהותיר הרישום הנוכחי על כנו?
בתודה, בכבוד ובמורא. אוהד

תשובה

השאלה מבחינה עקרונית היא שאלה. אך אין לה שום נפקות מעשית, כי לא מדובר בבן זכר, שיש לזה נפקות לעניין ברית מילה, או גם לפדיון אם הוא בכור. מדובר בבת, ומה מעלה ומה מוריד היום המדויק של לידתה. ונער הייתי וגם זקנתי, ולא ראיתי שיש חובה או מצווה לעשות מסיבת יום הולדת ושמסיבה זו צריכה להיות מדויקת בזמן. ואין להביא ראיה מיום הולדת את פרעה, וד"ל.