דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

לרב שלום. אנו עומדים לקראת חתונה, ובע"ה רוצים להנהיג ביתנו ע"פ מסורת תימן. ולכן עלו כמה שאלות חלקם נוגעות לחתונה וחלקם כלליות.
1. ישנו קובץ הלכתי (שו"ת) שהוציא הרב משה צוריאל של שאלות שנשאל מארי וענה (בקצרה), ויש שם הלכות כגון: שע"י אמירה לקטן שיגיד לקטן אפשרי לעשות פעולה בשבת מדאורייתא.. האם שמע הרב על חוברת זו? האם ניתן להסתמך עליה כשהתשובות ברורות?
2. לקראת חתונה, עלה נושא כשרות האולם - ואכן עשינו אוכל "חלק" אך נודע לי שצריך להקפיד גם על הכלים ויש להכשירם לפני כן - שהרי הבשר הלא חלק כמוהו כלא כשר, האם זה גם לפי שיטתנו?
3. כהאישה איננה תימניה, האם רשאי לאפשר לה להתפלל / לברך לפי נוסח הספרדים? ולעניין הלכות האם ראוי שננהיג ביתנו לפי מארי לעניין אישות, כשרות, שבת אך בעניינים אחרים לא (מכל מיני סיבות..)?
4. עניין אחר, כשאוכל פיצה דקה (מחמם בבית) שמבחינת העובי מעל חצי הוא גבינה והשאר בצק שנהיה "שרוף" ודרך אכילתו כשהוא נכסס והוא בעיני רק כמעמד לגבינה, האם יש לברך עליו מזונות? ומה הדין שאוכל פחות מ -250 גר' אך נחשב כ"עוגה" עם הקפה?
5. ע"פ מנהגנו, האם החתן מברך את שתי הברכות הראשונות בחופה? האם זה נוגע לכל אדם מעדתינו ששומר תורה ומצוות? האם אין כאן משום יוהרה?
6. מבחינת כיסוי הראש, ראיתי תשובה של הרב נחום רבינוביץ בשו"ת "שיח נחום" שנותן למנהג המקום מבחינת כיסוי הראש משקל נכבד - ז"א לעניין ישובים דת"ל שהכיסוי חשוב שיהיה אופנתי ( לדעתי זה עוזר לאישה לכסות ראשה בל שלם) אך גם לא מכוסה עד הסוף, ועניין ה"שתי אצבעות" לעיתים גולש ל"שלוש.." אך חלילה שעושים זאת כי אינם צנועות אלא להיפך מתלבשות בצניעות רבה אך מה לעשות - כל המנהג, והרב רבינוביץ נותן כאמור משקל לכך. מה דעת הרב בעניין? האם להעיר לאישה כשיודע שכך חברותיה הולכות ואין זה בא מאיזה כוונה ל"פרוץ גדר" מבחינת הצניעות.
7. שתי שאלות לגבי דעתו של מארי:
א. האם לשיטתו מוות מוחי הינו מוות גמור כשיטת הרבנות הראשית משנת תשמ"ז?
ב. לעניין חולה סופני שנוטה למות ויש לו לפי כל הערכות הרופאים עד שבועיים והוא סובל רבות, והוא מחובר למכונת הנשמה, וידוע שאינו רוצה להמשיך לחיות ולסבול - האם מותר לנתקו מבמכונה (כדעת כמה רבנים) או בהדרגה להוריד רמת ההנשמה ומתן התרופות עד שיגווע? האם ידוע לרב על התכתבות בעניינים אלו רבנים אחרים? שה' יזכנו לראות את הרב מנהיג את כל עדת ישראל.

תשובה

1. לא ראיתי. ולכן לא אוכל להגיב עד שאראה חוברת זו.
2. אפשר להקל בעניין הכלים.
3. יכולה להתפלל כנוסח שתרצה. תוכלו לנהוג בכל דבר כמו הוראות מארי ז"ל.
4. הפיצה שאני מכיר - הפת אינה רק בסיס, אלא עיקר המאכל, ולכן מברך המוציא. אם מדובר בפיצה שהפת דקה מן הדקה, רק כבסיס לגבינה, הברכה שהכל.
5. החתן יברך ואין בכך יוהרה.
6. אני צריך לעיין בספר. הספר בביתי. וטרם עיינתי.
7.
א. לא ידועה לי דעתו.
ב. לדעתו, יש במצבים כאלה, שהיה מורה, שלא לחברו למכונות, כל מקרה לגופו. משחיברו, יש לכונן השעון של המכונה לזמנים מסוימים, כדי לבדוק מצב החולה, ובשעה שהמכונה נכבית ע"י השעון, אפשר שלא להפעיל מחדש, אם לפי הנתונים לא טוב שהמכונה תמשיך לפעול.