דילוג לתוכן העיקרי

קדיש

שאלה

לפני כמה זמן (אינני זוכר בדיוק) שאלתי את הרב האם עליי לומר קדיש המכונה בפי שאר עדות ישראל "קדיש יתום– ואסביר. הם" לשיטתם" אינם אומרים קדיש בחלק מסוימים בתפילה" אם אין יתום. אנו תמיד אומרים. והרב הורה לי לומר קדיש" בכדי לא לפספס את המצווה. אך הרב הזהיר אותי שלא לומר את הקדיש בקטע שהוא לא מקביל לקטע התפילה שלנו. ז"א - שאם לפני תפילת "עלינו" הם צריכים לומר קדיש ואין יתום - אני צריך לומר קדיש" כיוון שלשיטתי" בקטע זה של התפילה יש קדיש.
א. האם הרב יוכל לומר לי היכן יש לומר את הקדיש והיכן לא" שלא אטעה חלילה?
ב. האם לשיטתינו" התימנים" יש באמת עדיפות ל"יתום" שיאמר את הקדיש" או שאין בכך עניין של ממש" ושגם עניין ה"עדיפות ליתום" הוא תקנה חדשה שנכנסה לנו.?

תשובה

א. אחרי הברייתא של פיטום הקטורת, או תנא דבי אליהו, או אפילו רבי חנניא בן עקשיא.
ב. לשיטת אבותינו בתימן, אין עדיפות מיוחדת ל"יתום". אם יש "יתום" והוא רוצה לומר קדיש מה טוב, ואם לא, כל אחד שהשתתף בשיעור אומר הקדיש, כי הוא בעיקרו על לימוד תורה. בארץ, מתוך חיקוי למנהגי העדות, מתחילים להקפיד.