דילוג לתוכן העיקרי

פסיכולוגיה" הכחדת ב"ח" וירושה

שאלה

שלום וברכה" מורנו הנכבד מארי רצון ערוסי" מחמת הערכתנו הרבה לדעותיך" אשר אנו מתייחסים אליהן כאל השקפת היהדות הנאמנה" להלן שלושה נושאים אשר נבקש עליהן חוות דעתך. הראשון" הרמב"ם הציג מצע של מדעים אשר נדרשים או מועילים לשלמות האנושית. מביניהם לוגיקה" המדעים ההכשרתיים כגון מתמטיקה וגאומטריה" מדעי הטבע כגון בוטניקה וזואולוגיה. השאלה היא מה בקשר למדעים עדינים יותר כמו פסכולוגיה" כדרך שהם נלמדים כגון במוסדות האקדמאים. האם היודעם הוסיף לשלמותו הנפשית? השני" האם על פי ההשקפה היהודית ישנו טעם להסברה ופעילות כנגד צייד ב"ח אשר קרובים לסכנת הכחדה" צייד למטרות רווח" לא למטרות שעשועים. השלישי" מהו העדיף והרצוי יותר מלפני ה"' אדם המקבל ירושה אשר תספיק לצרכי כל חייו עד יום מותו" או בעל אומנות היוצא למלאכתו. המדובר" באדם השואף להשלים נפשו וילמד תורה ומדעים בכל עת שיוכל. בהערכה רבה אלעד

תשובה

1. כל לימוד מדעי מוסיף לשלימות הנפשית של הלומד, לרבות פסיכולוגיה. עם כל זאת יש צורך להיזהר מאוד מאוד מפני דעות פסולות, שאינן אלא השערות מדעיות, שיש בהרבה מדעים, ובפרט בפסיכולוגיה.
2. כל אשר ברא הקב"ה בעולם, מן החי ומן הצומח, ומן הדומם עומד לרשותו של האדם, ומותר לו להשתמש בהם, בהתאם לכללים ההלכתיים, להימנע מצער בעלי חיים, מאיסור השחתה ועוד. אולם רשאית החברה לקבוע כללים מגבילים בשביל צרכים אסטרטגיים של החברה או בגלל מניעת נזקים וכיו"ב, וכללים אלה מחייבים, אם אכן הם תואמים דעת תורה.
3. אין בזה שום סתירה, אין כמו ירא ה' שחי מעמל כפיו. אבל הירושה היא מתנה אלקית. ואם אדם זכה בירושה, ויש לו אפשרות לפרנס את עצמו יוכל לתת לנזקקים ולמוסדות תורה, וגם להבטיח את המשך פרנסתו לעתיד.