דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות למארי

שאלה

לרב ערוסי שלום וברכה.
ברשותך אשאל כמה שאלות:
1. בעניין חימום על פלאטה בשבת, אנו נוהגים להשתמש בשעון שבת בפלאטה מכמה סיבות "דעת מארי קאפח, חסכון בחשמל ופחות חום בימי קיץ". האם יהיה מותר להניח מים קרים על הפלאטה בשבת לפני שנדלקה הפלאטה או רק שמניח לפני שבת? במידה ויש חמין על הפלאטה ורוצה בבוקר להניח מאכלים, האם אפשרי שהשעון יכבה הפלאטה אפילו לחצי שעה ואז יניח "שהפלאטה עדיין חמה כמובן"?
2. מהו המנהג לגבי ההמתנה בין בשרי לחלבי? מה עניין האומרים שבסוף שעה חמישית נחשב כשש שעות?
3. יש לנו עציצים של תבלינים בבית "בזיליקום, נענע, לימונית וכדו'..", כיצד אפשר להשתמש בהם לאכילה ושתייה?
4. בעניין ברכת המוציא בארוחת שבת, האם כשבעל הבית מברך המוציא ומחלק למסובים הוא מוציאם ידי חובה "שמכוון" או שמא צריכים לברך גם כן בכל מקרה?
5. כשאוכל ארוחת ערב ללא לחם אלא עם מלוואח או בורקסים וסלט או גבינה, האם צריך לברך המוציא בהתחלה והמזון בסוף?
6. כנ"ל, רק שאכילתו מורכבת מעוגות שונות בלבד חלקם מקמח וחלקם בעיקר משוקולד?
7. האם יוכל הרב להסביר עניין זמן ההרחקה מאישתו בימי נידתה אליבא דעדת תימן והרמב"ם? נניח שאישה מקבלת מחזור "טומאה" ביום א' מחודש של 30 יום. כיצד עליהו לנהוג עד קבלת המחזור הבא? אני יודע שזה גוזל מהרב המון זמן - אבל אודה לרב אם יסביר זאת בסדר חודשי.
תודה לרב על דבריו

תשובה

1. אם יש להתיר הוא רק לחמם דברים שכבר התבשלו מערב שבת, אבל לא לבשל לכתחילה, או להרתיח לכתחילה, אפילו באופן כזה, כמו שיש להחמיר, להניח פסולת, ליד שדה קוצים, אשר מע"ש מונחת עדשה מול החמה, וביום השבת כשתזרח השמש ברוב עצמה, היא תצית אש בקוצים, ואותה אש תשרוף את הפסולת שהניח ליד הקוצים ביום שבת, בטרם דלקה האש.
2. ולכן אפשר אחר חמש שעות וחצי פלוס.
3. להפריש תרו"מ, לשטפם בחומר חיטוי ולהשתמש בהם.
4. אחד מוציא את כולם. זהו מנהגנו. ומנהג יפה ומקורי הוא ברוב עם הדרת מלך.
5. כן. כי הוא קבע סעודה עליהם.
6. כל שהעוגות הן מיני מאפה, ולא מבושלות כמו סופגניות, וכל שהעוגות הן ממיני קמח דגנים, דינם כנ"ל.
7. לפי רבינו, אין וסת כזו, אלא רק וסת ההפלגה, כל שלושים יום (לפי דוגמתך), יהיה היום אשר יהיה. באותו יום לפרוש עונה אחת.