דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות לרב

שאלה

לרב שלום. ברשותך אשאל כמה שאלות:
1. בשבת, האם ישנה חובה לקדש ולאכול פת לפני חצות היום או שאפשרי לקדש (אכילת עוגות..) ולאחר מכן הפסקה - הכנת הסעודה והסעודה עצמה כשעה אחרי חצות.
2. מה הדין באבקת חלב נוכרי במוצרים של חברות איכותיות ועולמיות שהכוונה היא שוודאי מקפידות שיהיה רק מחלב פרה ולא בהמה טמאה?
3. האם אדם דתי שהתגרש מאישתו והתחתן וכעת רוצה לשוב אליה וכוונותיו אמיתיות, כיצד יכול לעשות זאת?
4. בעניין כיסוי הראש, האם ישנו איסור לאישה ללכת עם כיסוי ראש עם "גילוי" של שתי אצבעות? האם אכן עוברת עבירה מעיקר הדין רק בגילוי טפח?
5. האם כשקובע סעודה על מזונות כגון: מלוואח, עוגות, לחוח עם גבינות וכו'.. צריך ליטול ידיים לפני ולברך המוציא? או רק בסופה ברכת המזון?
6. האם יש הוראה מסויימת לעניין קיום יחסי אישות בזמן הריון מצד ההלכה?
7. מהי דעת מארי בעניין זמני היום. האם כמגן אברהם או כגר"א?
8. בעניין אתרוג תימני עם פיטם, היו מולי אתרוגים כאלו וחצינו אותם והיו בהם כל סימני האתרוג התימני הרגיל - כך שלדעתי אין זה גורף שהינם מורכבים - כי המגדל אמר לי שהישארות הפיטם היא בגלל ריסוס שנותן לו הכוח להישאר.
9. מים שהורתחו לפני שבת ושמו אותם על פלאטה שתתכבה לאחר מכן ותפעל בבוקר של שבת, האם מותר להשתמש בהם בבוקר כשירתחו שוב?
תודה לרב ערוסי, שתזכה לעשות..

תשובה

1. חובה לסעוד לפני חצות, כי חז"ל תיקנו שלוש סעודות ליל שבת. יום שבת לפני חצות, וסעודה שלישית אחרי חצות, אולם אם אדם אוכל מיני מזונות לפני חצות, הרי זו סעודתו, כי הסעודה שיאכל לאחר מהן היא כבר אחרי חצות, ואם כן, הוא יוצא ידי חובה סעודת בקר במיני מזונות. ולפי רבינו, נוטל ומברך המוציא וברכת המזון.
2. אם אין תערובת אסורה באותה אבקת חלב - מותר, ולכן צריך הכשר.
3. אם הוא מתגרש מאשתו השנייה, או מתאלמן ממנה, רשאי לחזור לגרושתו הראשונה, ובלבד שלא נישאה לאחר.
4. המגלה כשתי אצבעות, יש לה על מי לסמוך.
5. נט"י, ברכת המוציא, וברכת המזון, ובלבד שמדובר בעוגות מאפה, ולא בעוגות מבושלות כמו סופגניות.
6. יש לנהוג בזהירות ובעדינות, ובמינון נכון.
8. אני רוצה לראות אתרוגים אלה.
9. אם לא הניחם ביום שבת אלא מע"ש, ומאחר וכבר רתחו ביום שבת, אף שכבר הצטננו, סוף סוף הוא לא הרתיחם ביום שבת, אלא רתחו מאליהם.