שבת וכשרות
שלום לרב! יש העושים יוגורט ביתי ע"י הכנסת כמות מועטה של יוגורט לתוך חלב גולמי והעמדתו כיממה במקום חָמים ע"מ שתהיה טמפרטורה נוחה להתרבות החיידקים בו, ויהפכו הכל ליוגורט (כמובן שמרקמו הופך להיות סמיך יותר). אם שמו את קמצוץ היוגורט בתוך החלב מערב שבת, ושכחו לשים את התערובת במקום חמים יותר, ושמוה בשבת - האם יש בזה בעיה של מגבן? אם ישנה בעיה - האם בדיעבד התוצרת מותרת? הל' מאכ"א יג, ח: "וכן אם צר פי הנוד, הרי זה חותם אחד הפך קצה פי הנוד לתוכו וצר עליו, הרי זה חותם בתוך חותם. וכן כל שינוי שמשנה מדברים שהן דרך כל אדם, הרי הן כחותם אחד והטיחה או הקשירה, הרי זה חותם שני". האם הפיכת קצה פי הנוד לתוכו היינו כאשר הוא קשור כבר, ואז יש לנו כאן שתי קשירות, שני סוגי סגירות, שהאחת מהן משונה (כרש"י), או שהשינוי עליו מדבר רבנו הוא אפילו בלא סגירה, ועצם תחיבת הקצוות פנימה נחשבת חותם אע"פ שאין בה שום סגירה לכאורה. יורנו רבנו, ושכמ"ה.
תודה רבה.
א. במקום חמים מחום החמה - מותר, כי אין שום מעשה. במקום חמים בחום האש - אסור, כי זה בגדר מעשה. ואם עשה כן, מותרת בדיעבד, הואיל ואינו בגדר מבשל בשבת, ולא בגדר משהה בשבת. כי הוא נחוץ רק לטמפרטורה עד 40 מעלות, ולא על כגון זה גזרו חז"ל.