דילוג לתוכן העיקרי

לרה"ג רצון ערוסי, מספר שאלות

שאלה

יש לי מספר שאלות על תפילת 18 בקול רם (תפילה אחת לציבור, כפי תקנת הרמב"ם), אשמח אם הרב יוכל לבאר לי עניין זה.
1. כיצד יש לנהוג כשהחזן אומר קדושה (האם לומר איתו את כל הקדושה או רק לענות כשצריך?)
2. לאחר שהחזן מסיים את הקדושה האם צריך לחזור ולומר לבד את ברכת "אתה קדוש"? ואם כן, כיצד ניתן להסביר זאת לציבור שלא מכירים הלכה זו וממשיכים ל "אתה חונן"?
3. בסידור מצוין שיש להתפלל עם החזן מילה במילה בתפילה, מה קורה במצב שבו החזן קורא ממש מהר וזה לא באמת מרגיש כמו תפילה, אלא כמו "ריצה"? אצלנו בבית הכנסת בשבת כשרוב הציבור נמצא, ניתן לשים לב שבתפילות שבהן מתפללים תפילה אחת ישנם רבים מן הציבור שלא חותכים בפה, אלא רק מקשיבים ועונים אמן. אז:
4. האם מותר לענות אמן אחר כל ברכה בעוד אתה מתפלל גם כן?
5. האם אותם אנשים ששותקים ומקשיבים לחזן יוצאים ידי חובת תפילה. (יש לציין שהם יודעים לקרוא כמובן.)
תודה רבה מראש וסליחה על האריכות.

תשובה

1. רק לענות כשצריך לענות. 2-3. כן. לפי מארי הש"ץ צריך לומר אתה חונן בניחותא כדי שהמתפללים יספיקו לומר ברכת אתה קדוש וישתלבו עמו בברכת "אתה חונן". הואיל וקשה להסביר זאת לכל מתפלל, לכן הוריתי בלית ברירה, שבשעה שהש"ץ חותם את הקדושה, כל יחיד אומר "אתה קדושה" עם חתימה, ומשתלב עם הש"ץ בברכת "אתה חונן". וכל יחיד, לפי הוראתי, מפסיד עניית אמן, אחרי קדושת הש"ץ אבל זה הרע במיעוטו. אשר למתפללים, שאינם אומרים מילה במילה עם הש"ץ, הם טועים ונכשלים, כשם שהללו שמתפללים לחש וחזרה, ואינם מקשיבים לש"ץ ולא עונים אמן, טועים, ואלה שמדברים בחזרה, נכשלים.
4. לפי מהרי"ץ - יש למתפלל למהר ולומר כל ברכה שלוש מילים לפני הש"ץ, כדי שהמתפלל יוכל לענות אמן אחרי הש"ץ, ולא אחרי עצמו. ולפי מארי על המתפלל לומר מילה מילה עם הש"ץ, ולא לענות אמן כלל. כי רק בדרך כזו תפילתו היא תפילה בציבור.
5. לא יוצאים ידי חובה וצריכים להודיע זאת. לענ"ד כדאי לקבוע זאת בשלטים.