דילוג לתוכן העיקרי

ביצה גמורה/שאינה גמורה בבטן התרנגולת

שאלה

מה דין ביצה גמורה וביצה שאינה גמורה שהוצאה מהעוף לעניין מליחה/בשר/חלב?

תשובה

דין ביצת תרנגולת שנמצאת בבטן התרנגולת:
1. אם נמצאה גמורה בקליפתה – אין צורך במליחה, ואין בה איסור בשר וחלב.
2. אם נמצאה בלי קליפה, ויש לה חלמון וחלבון, ואינה מעורה בגידים, גם כן נחשבת כביצה גמורה, ואינה אסורה בדין בשר בחלב, רבינו, מאכלות אסורות, ט, ה, מ"מ, שם. ואם עדיין יש גידי דם בחלמון, צריך מליחה, רבינו, מאכ"א, ג, ט, ודברי מורנו הרב יוסף קאפח, אות י.
3. אם נמצא בלי קליפה, ויש לה חלמון וחלבון, והיא מעורה בגידים, לדעת הרשב"א, אין לה דין בשר וחלבב. עיין מ"מ, שם, בשם הרשב"א. וכנראה זו גם שיטת רבינו, כי מורנו הרב יוסף קאפח לא העיר דבר על דברי המ"מ. וכן ממה שפסק רבינו, אבות הטומאה, ג, י, ששלל ביצים שאינו אשכול ביצים, הוא אינו נחשב בשר התרנגולת, וממילא שאינו אסור בדין בשר וחלב, ועיין דברי מארי שם. אשר למליחה, כנ"ל.
4. אם נמצאו חלמונים גדולים, בלי חלבונים, אינם דבוקים בגוף התרנוגלת כאשכול, לענ"ד יש להם דין של שלל ביצים, שאינו אסור מדין בשר וחלב, אבל דין זה הוא להלכה, ולא למעשה, כי מכלל ספק לא יצאנו בביטחה. הגר"ע יוסף הסתפק בדין זה, ואסר אכילתם עם בשר וחלב, אך התיר אכילת גבינה או חלב, מיד אחרי אכילתם. אשר למליחה, כלל יהא נקוט בידך, כל שיש בהם מזרקי דם, צריכים מליחה, אף שאינם בגדר בשר לעניין בשר וחלב.