דילוג לתוכן העיקרי

זמני היום ושונות

שאלה

לרב שלום.
1. ע"פ שיטת הרב קאפח ברמב"ם מתי זמן השקיעה וצה"כ? אודה לרב אם יציין גם את הזמן המוערך לפי הלוח הידוע היום.
2. האם אפשרי להתפלל ערבית מפלג המנחה (בהנחה שהפללתי מנחה גדולה)? יש להשלים רק ק"ש לאחר צה"כ?
3. במידה והגיע הזמן המצויין בלוח לכניסת השבת ועדיין לא הכנסתי את השבת, האם מותר לכתחילה לעשות לעשות מלאכה בהסתמך על זמן השקיעה לפי הרמב"ם (שאלה
1)?
4. בעניין אמירה לגוי, במידה והפיליפינית מודעת לעניין החשמל ויודעת כבר שאתה בא לקרוא לה בשבת שזה להרים את החשמל - בלי שתגיד דבר - האם מותר לבוא אליה ומשם היא כבר יודעת מה לעשות. לכל הפסקת חשמל או שמא רק במקרה של צורך גדול? האם באזורים שקר (והמזגן לא עובד) זה נחשב כצורך גדול?
5. במידה והורם החשמל האם מותר להשתמש במים שבמיחם? או בתבשילים שהיו על הפלאטה וכנראה התקררו - וכעת שוב יתחממו?
6. האם מותר בשבת לשים מאכלים/לחם על הסירים שעל הפלאטה ולאחר מכן לכסות אותם במגבת / שמיכה? מה הכלל בכיסוי / הטמנה?
7. כשאוכלים בארוחה בורקסים וסלט או פשטידה ופסטה וקובעים על זה ארוחה - הבנתי שיש לברך ברכה אחרונה ברכת המזון אך איזה ברכה בתחילה? חזק וברוך לרב.

תשובה

2. אפשר להקדים ערבית מבעוד יום, אבל סמוך לחשיכה, כחצי שעה, לא מופלג ביותר.
3. איני יודע מהו זמן כניסת שבת בלוחות. אך כלל יהא נקוט בידך, כל עוד החמה במקום, ואם אדם לא קיבל עליו בנדר תוספת שבת, יכול לעשות מלאכה, גם אחרי הדלקת נרות. אולם משנעלם כדור החמה מן הרקיע, אף שלפי ההלכה, עדיין הוא יום, נהגו להחמיר, כדי שלא יסתבכו בחילול שבת.
5. אם ע"י יהודי במזיד, התבשיל אסור. ואם בשוגג, מותר לאחרים במוצ"ש.
7. אם אדם קובע סעודתו על בורקסים, עליו ליטול ידיו בברכה, ולברך המוציא וברכת המזון. לא כן פסטה - היא מן בישול. ואינה מין מאפה כמו הבורקס. ולכן ברכתה לעולם מזונות. ואחריה על המחיה.