עיכוב של הרכבת הקלה לצורך נוסע
רקע: לנסיעה ברכבת הקלה בירושלים נדרש לקנות כרטיס במכונת הכרטיסים שבתחנה. אי - אפשר לשלם בשטרות אלא רק במטבעות או בכרטיס אשראי. המקרה: גברת אחת ניסתה לשלם בשטר של 50 ש"ח, לאחר שלא הצליחה מישהו בא לעזרתה ונתן לה כסף קטן, בינתיים הם עמדו להפסיד את הרכבת שעמדה בתחנה (האירוע התרחש בשעות הבוקר כשיש רכבת כל 5-6 דקות). אני עיכבתי את הרכבת לכל היותר 15 ש' כדי שהגברת תספיק לעלות לרכבת, זאת למרות מחאות הנהג ואחד הנוסעים (לצערי חרדי). הגברת מאוד הודתה לי אח"כ וכעסה מאוד על הנוסע שהתנגד. ברכבת היו קרוב ל -200 איש, האם נהגתי בסדר? בהנחה שרוב האנשים לא התנגדו לכך, האם אני חייב להתחשב במיעוט הקטן שהתנגד? או שמא הם אלו שצריכים לתקן את המידות שלהם. מהם הסוגיות הרלוונטיות לשאלה? האם נראה לרב ששייך לכתוב מאמר בנושא (כתבתי בתקופה האחרונה כמה מאמרים בתחומין, אגב, ר' משה וילנר מרימון הוא חמי). בכבוד רב, שלמה לוי
נראה לענ"ד שזה נושא לבירור ולכתיבה ולפרסום. על פני הדברים, יש דברים שבהתנהלות בני אדם, שהם מוחלים, כגון פחות משווה פרוטה, שאין על זה שום דין אונאה. וכך בהמתנה ועיכוב. נראה ש 15 שניות אין זה משמעותי, ומותר, כדי לגמול חסד לזולת. יתירה מזו, היו קהילות שתיקנו, שמעכבים את התפילה, או הקריאה בתורה, כדי שכלל הציבור ילחץ על נתבע, כדי שיסכים להתדיין בדין תורה, וזאת לרגל בקשתו של התובע. כלומר בעל העניין הוא אדם פרטי, והוא התובע את הנתבע לדין תורה, והנתבע מסרב, זכאי התובע לעכב את כלל הציבור בתפילה או בקריאת התורה, כדי שילחצו את הנתבע להסכים להתדיין לדין תורה, ועד שיסכים. וכן יש עוד דוגמאות.