דילוג לתוכן העיקרי

שמירת החג

שאלה

שלום כבוד הרב,
קרובת משפחה שלנו היא שומרת מצוות, אולם חלק מבני המשפחה שלה - אינם שומרים. מצד אחד המשפחות רוצות לחגוג ביחד, אולם מצד שני יש סיכוי טוב שבני משפחתה יחליטו להגיע לבית המארחת ברכב ובכך יהיה חלילה חילול החג (היא עצמה מוכנה לבוא ברגל). לכן, אותה קרובת משפחה מעדיפה שכל משפחה תחגוג בנפרד על מנת שלא לגרום לחילול החג על ידי בני משפחתה כאמור. יש לציין שבני משפחתה עצמם לא מרוצים מההחלטה שהמשפחות יחגגו בנפרד. השאלה היא - האם זה נכון לנהוג כך? כלומר - האם עדיף שהמשפחות יחגגו בנפרד ושבני משפחתם יהיו לא מרוצים מכך או שאולי עדיף שכן לעשות ביחד וכל אחד יחליט האם להגיע ברגל או ברכב?
תודה מראש ובברכה.

תשובה

ברור שיש חשיבות שכולם יחגגו יחד, ובתנאי שהאוויר של החג תהיה קדושה, ועל פי ההלכה. ואם כן, קיימות 2 אפשרויות:
א. שהמארחים יאמרו לאורחים שהם מזמינים אותם לכל החג, יו"ט ראשון, שיבואו מעיו"ט עד מוצאי יו"ט. הסכימו - מה טוב. לא הסכימו - זהו עניינם.
ב. אולם אם לפי הערכת המארחים, שיתוף האורחים מלא דתיים, יש לו חשיבות מצטברת והולכת, לקרבם לאביהם שבשמים, אפשר להזמינם ולומר להם, שמבחינתם של המארחים, יש להם מקומות לינה עד מוצאי יו"ט ראשון. היה ולא הסכימו, שיעשו מה שנראה להם, ובלבד שלא יחנו ליד בית המארחים, ושלא יחזרו בליל יו"ט תוך חילול יו"ט לעיני כל.