דילוג לתוכן העיקרי

עליה לתורה

שאלה

שלום כבוד הרב.
היום אני בן 25 הורי התגרשו כשהייתי בכיתה ג' כבר. המשפחה של אבי היא מבית שאן ממוצא מרוקאי והמשפחה של אימי מראש העין ממוצא תימני עקב המצב הכלכלי והמצב בין ההורים כשהייתי צעיר לא היינו בקשר עם האבא לא חיינו איתו מאז וגם לא ממש בקשר עם המשפחה מהצד שלו עקב המרחק שלא היה לנו את היכולת לבקר .. לכן רוב הזמן השבתות והחגים תמיד היינו בראש העין וכ8 שנים אני כבר גר בראש העין בבית של סבי שהוא אדם דתי
1. אם אני נוהג לפי המנהגים של התימנים מצד האמא האם זה תקין? או שנאי חייב ללכת לפי המנהגים של צד האב?
2. בגלל המצב הכלכלי אמא שלי לא עשתה לי עליה לתורה כשהייתי בגיל 13. קנתה לי תפילין ואני משתדל להניח גם כיום. השאלה האם זה חובה שצריך לעלות לתורה? מה אני אמור לעשות בעניין הזה?
תודה רבה וחג שמח.

תשובה

1. כלל יהא נקוט בידך, חיוב במורשת אבות היא רק כשיש תנאים לכך, או כשנוצרו תנאים לכך. אולם אם בשל הנסיבות אדם גדל והתחנך במסגרת בעלת מורשת שונה ממורשת אביו, והמסגרת שבה הוא נמצא היא מסגרת דתית טובה, ימשיך במסגרת זו ואינו חייב במורשת אבותיו, כי ההלכה מעדיפה שאדם יהיה ירא ה', אם אפשר עפ"י מורשת אבותיו, מה טוב, ואם לא על פי כל מורשת ידועה ומקובלת בהלכה.
2. גם לי לא עשו טקס בר מצווה, עד היום הזה. ובתימן לא נהגו כלל בטקסי בר מצווה. וכל ילד עלה לתורה כבר מגיל שש, והניח תפילין כבר מגיל תשע. ולכן המשך לעבוד את ה' ביראה, ובאהבה, וה' יאיר אורך.