דילוג לתוכן העיקרי

מצוות ההגדה והמונח צריך

שאלה

ילמדנו רבנו:
1. מהי החובה המינימלית של ספור יציאת מצרים מדאורייתא. האם פירושו המפורסם של ר' חיים (שאלה, גנות וטעמים) מוכרח בדעת הרמב"ם.
2. מי שדרש את ארמי (חמץ ומצה, ז ד), ולא אמר את ר"ג - האם לא יצא י"ח מדאורייתא?
3. המונח "צריך" נידון בהקשרים שונים (שדי חמ"ד, מערכת הצד"י, ועוד רבים). הוא מופיע בין היתר בהלכות חמץ ומצה: (ג) וצריך לעשות שינוי בלילה (ד) וצריך להתחיל בגנות. האם יש למונח משמעות דווקנית בשפת הרמב"ם ובכל משנה תורה: דרבנן ולא דאורייתא, לכתחילה ולא בדיעבד וכד', ומהי? ותשואות חן חן על תשובותיו הרבות

תשובה

1. המינימום, שלושה דברים שאמר ר"ג, פסח, מצה ומרור.
2. לא.
3. צריך - לכתחילה, ולא בדיעבד. והכל מדרבנן. למרות שעצם חיוב ההגדה הוא מן התורה.