דילוג לתוכן העיקרי

זימון כאשר יש היסח הדעת בברהמ"ז

שאלה

שבוע טוב ישנם מצבים שאני נמצא אצל משפחתי ואנו 4 גברים או שלושה על השולחן. האב מברך המוציא לכולם ומוציא ידי חובה כמובן. אך בברכת המזון אחרי הזימון תמיד יש דיבורים והערות אחד לשני של 2 גברים או האחד, כולל שיחות האחד עם השני, קימה מהמקום, ובדיחות או "משפטי מחץ". לא עוזר לרמוז או לבקש מהם להאזין לברכה, וזה קורה כבר לפני חתימת הברכה הראשונה. לרוב יש עניית אמן על הברכות אם כי רק מאחר וצועקים להם את ה"אמן" לכיוון שלהם כרמז עבה. אני מנסה להתחמק מלברך אבל לא יכול לסרב כל הזמן לחמי. האם במצב של שלושה אנשים או ארבעה כאשר ברור לי מנסיון העבר שלא תהיה עניית אמן ושימת לב ראויה לצאת ידי חובה בברכה אני יכול לדלג על הזימון?

תשובה

ה' יערה רוחו ממרומים, ויזכו לעבדו באמת, ובאופן מושכל. כי דווקא ברכת המזון היא מן התורה, להבדיל מברכת המוציא שהיא מדרבנן. אולם דווקא כשאתה מברך, אין לך בעיה, שהרי אתה מוציא עצמך וכל מי ששומע אותך. לעניין הזימון, נראה גם שאין בעיה, הואיל ובשעה שאתה מזמן, הם עדיין קשובים ועונים, ורק לאחר מכן הם פורקים עול ומדברים, ולא תמיד הדיבורים שלהם שהם בוודאי אסורים, הם מגיעים לדרגה שאינם יוצאים ידי חובת הברכה.