נגינה בדעת רבנו
שלום וברכה כבוד מארי רצון ערוסי השאלה הבאה מטרידה אותי זמן רב. אני מנגן באורגן מילדות, וב"ה חזרתי לפסוק כרבנו הרמב"ם. כתב רבנו במפורש בהקדמה למסכת אבות בתחילת פרק ה (עמ' רנו עמודה שניה מהד' ק'): "... וכן אם גברה עליו מרה השחורה יסירנה בשמיעת שירים ומיני נגינות ובטיול... ויתכוון בכל זה להברות את גופו" לעומת זאת, ידועים דברי הרמב"ם בסוף הל' תענית לגבי איסור הנגינה בזמננו... כיצד ניישב את הסתירה בכתבי רבנו? גם ר' אברהם בן הרמב"ם כתב על מעלת הנגינה בכמה מקומות (ולא ציין שהוא חולק על אביו) וכן ר' דוד דור שביעי להרמב"ם כתב בספרו מורה הפרישות על מעלתה האלוהית של הנגינה ושהיא מעוררת את החשק בבורא ובדבקות. ושכרו כפול מן השמיים
תוכל לנגן באורגן בחתונות שהן על טהרת הקודש, כי בעניין הניגון בחתונות כנ"ל, אנו סומכים היום על הרמ"א, שהתיר לעשות כן לשמחת מצווה, ואיני יודע, אם יש בימינו, מי שאינו סומך על הוראה זו, וזכות הרבים תגן בעד אחד שרוצה לעבוד את ה' באמת, וה' יבנה בית מקדשנו במהרה.