דילוג לתוכן העיקרי

1. מדעים 2. מושגי במו"נ

שאלה

לכבוד מעכ"ת הר' רצון ערוסי הי"ו
1. ידועה עמדתו של מורינו הרמב"ם על חשיבות למידת המדעים (מעשה בראשית), ועד כמה מצווה כל יהודי שחפץ לעלות במדרגות תורתינו הקדושה לדעת אותם. אי לכך מלבד למידת המדעים בתקופת חז"ל מחכמי יוון הקדומה ומסורות חכמה שהיו ברשותם, היכן מצינו כי חובתינו היהודית ללמוד מדעים נדמה (אלמלא דעת הרמב"ם בעניין) כי נדחק נושא חשוב זה לאחיזת הרוח היהודית בד' אמות של הלכה בלבד. בנוסף כיצד ניתן להשיב לתיאוריות המדעיות בדבר תופעות טבע שיש סברה להן בתורתינו הקדושה (דוגמת: מבול, עידן הקרח, גיל העולם) מלבד התשובה שאין טעם להתעסק בזה אלא להפיק הראוי מהנלמד, שזו כשלעצמה תובנה פרקטית אך ניחוח "בריחה" עולה הימנה. בנוסף, אתייחס לדברי הרמב"ם שמציין כי קיים שלב בעליית מדרגות התורה שמערער את מה שהיה לברזל נטוע לכדי ספקות חלילה כתוצאה מעיון ודרישה (לדוגמא: היה מבול או לא העיקר שלא יישחת זרע המוסר האנושי, בחינת מתי לבודד את הגשמות ולהבין את האליגוריה). (בנימה אישית אומר כי אני מתעסק בהוראה בבתי ספר שונים ובין היתר מלמד גם מדעים).
2. מהו "מחודש" או חידוש העולם? מהו קדמות העולם או העולם הקדמוני?
בתודה מראש וכול טוב

תשובה

1. לא לא רק הרמב"ם עסק במדעים, אלא גם חז"ל ומקורות רבים לכך. אלא שלדעת הרמב"ם, להבדיל מהחוקלים עליו בתקופה הבתר תלמודית, לימוד המדעים הוא חלק בלתי נפרד מלימוד ההלכה, כי לימוד המדעים תכליתו, ידיעת המציאות, ואי אפשר להלכה נכונה בלי ידיעת המציאות. וכן לימו המדעים, הוא הכרחי ללימודי סתרי תור, ה כי יש צורך להכיר את הבריאה, כדי לידע את הבורא. יש קושי גדול מאוד לראות במקרא במקור מדעי, כי זו לא תכליתו. פירוש המקרא תוך שמירה על קדושתו, ועל המסגרת האמונית שלו, מצריכה ידיעת הקבלה, שקיבלו חז"ל מדור דור, כדי שלא לגבי כל ענין למהר ולפרשו בצורה אליגורית, זאת מלבד הצורך לידע את קוד הפרשנות המקראית ההלכתית, שלוש עשרה מידות שהתורה נדרשת בהן, ואת הקושי של הפרשנות האגדית, בשלושים ושתיים מידות, האגדה נדרשת. לפי עיקר אמונתנו, אין עולמנו קדמון במובן שאין לו גיל, כי אנו מאמינים ב"חידוש העולם", כלומר, שה' ברא את העולם ברצונו, יש אחר ההעדר המוחלט.
2. אחד מעיקרי אמונתנו שהקב"ה ברא את עולמו יש אחר ההעדר המוחלט, וזו הגדרה יותר מדויקת, לביטוי הידוע "חידוש העולם" או העולם מחודש, כי אין בשום פנים ואופן לחשוב שהיתה איזה שהיא מציאות לעולם בטרם נוצר ע"י ה', כי זו אמונת הקדמות, והיא פסולה מבחינתנו.