דילוג לתוכן העיקרי

בהל' מלבן ותפילת תשלומין עבור ש"צ

שאלה

לרב שלום עליכם! כנראה ששאלותי אידי דזוטרי אירכסו בין דפי השאלות שהצטברו על מדוכת הרב, הנני שולחם לרב שוב. והרב יאיר עיננו בנהורא מעליא - דעימה שריה וז"ל: שוב
תודה רבתי בשם משפחתנו ובשמו של אחי פריאל נ"י על היענותך לערוך את חופתו. הייתה התרגשות גדולה ומרפסן איגרי והסברת מעמד החופה וטיבה ע"י הרב בטוב טעם ודעת - ברוך תהיה. ושכרך הרבה מאד. כמה שאלות באמתחתי בענייני מלבן ובמחילה על האריכות:
א. מהו האיסור לפי רבנו בספיגת תכולה של חבית שלשמן/יין שנשברה (כב, טז ומארי שם לא העיר) האם משום חשש שיסחטם לתוך כלי כדי שלא יאבדו והוי מפרק מדאורייתא (והבגד– גדולי קרקע). (כי סחיטה לאיבוד נראה דשרי ודלא כדמשמע מרן (שכ, יח) ואיסור מלבן שייך רק במים לדעת מארי (עמ' קצו בהערה אות לב). מנגד קשה שמארי לא העיר על דעת האו"ש (הביאו בעמ' קצו שם) שסחיטת בגד לעולם הוי תולדת מלבן ורק בסחיטת פירות שייך איסור דש ומשמע שמארי מסכים עמו..
ב. בהלכה אין פוקקין את הביב (כב, כא) האם נכון להגדיר כאן שחשש סחיטת הבד הפוקק משום שהוא מעוניין בבגד יבש וממילא סחיטתו תולדת כיבוס כי הוא מעוניין שיצאו המים גם ללא כוונת כיבוס ממש שלבגד ודי בכך להתחייב מהתורה. וה"ה לדין שפסק שלא ידחוק מטלית לתוך בקבוק (כב, טו) והטעם כי ניחא ליה בסחיטה שיסחט בחזרה אל תוך הבקבוק. ולפ"ז ניגוב כוסות במטלית ודאי מותר (ודלא כמרן שב, יב שאסר וכ"פ הרב רצאבי בשו"ע המקוצר אלא כרדב"ז הובא במ"ב אך לא מטעמו ששם כתב להקל כי כמות המים במטלית מועטה..) כי גם אם פסיק רישיה - לא ניחא ליה שיצא הנוזל בחזרה לכוס.
ג. מה הפתרון בניגוב השולחן (הניילון/ פלסטיק המכסהו כמובן) בתום הסעודה בסמרטוט (לח - והרב רצאבי אסר אם הסמרטוט לח) הרי תמיד מקפיד עליו לפני שמחזירו לנקותו משיירי האוכלין שנדבקו עליו לאחר ניגוב השולחן ויש חשש לסחיטתו ודרך כולם לנקותו מעט למרות שהוא נשאר בטינופו. או שחשיב כדרכו בכך ואינו מקפיד ואין חשש שיסחטו (והרי אנן סהדי שמנקים אותו מעט!).
ד. מפה שמקנחין בה את הידיים מקפיד עליה ואסור לנגב בה טיט (פ"כב, ה"יט) זאת לעומת מגבת שמסתפג בה אחר מקלחתו (שם הלכה כ) שאינו מקפיד עליה ואין בה חשש סחיטה. האם גם לנגב מים רבים (ודלא כמנוחת אהבה ח"ב עמ' תד שבמים רבים אסר מחשש סחיטה) שנשפכו בסמרטוט רצפה שרי כי חשוב כ"בגד שמוכן" למלאכה זו (כסוף הל' טו)? ה. מעיל צמר שאין דרך לכבסו כלל רק לנקותו ניקוי יבש וכן מעיל גשם רטוב ראיתי שבמנוחת אהבה (ח"ב, עמ' תכד) התיר לשטחן דאין לחוש משום מראית עין בעניין זה. האם לרבנו נימא דלא פלוג ואסור?. ו. במנוחת אהבה ח"ב עמ' תכה פסק כרמ"א (שא סעי' מז) שכביסה רטובה שאינה ראויה לשום שימוש בבין השמשות אסורה כל השבת מדין מוקצה אלא אם כן ברור היה לו שתיבש (בימות הקיץ החמים/רוחות חזקות) כי אז הוי כגמרו בידי אדם, לכאורה לרבנו אין איסור לטלטל בגד רטוב - כי חשש סחיטה אמנם ישנו אך איסור מוקצה – לא. היפה דנתי? ז. רבנו לא כתב בשום מקום "ששרייתו זהו כיבוסו" (כדעת רבא בזבחים ולכן גם התיר לנידה שמערמת וטובלת בבגדיה הל' יו"ט ד, יח בלי שום סייג ולהרטיב הבגד בגרם כיבוי) ואמנם נראה פשוט שגם לשיטתו אסור מדרבנן להשרות כליו במים כשכוונתו לכיבוס דאתי לדי סחיטה. - דינא הכי? ח. האם דעת רבנו כרדב"ז בתשובה (וכ"פ ביבי"א ח"י סי' יא) שיכול הש"צ לצאת י"ח תפילת תשלומין בחזרתו על התפילה. דהנה ידועה דעת מארי שאין יוצא אדם י"ח קידוש בברכה מעין שבע - שלא לצורך כך נתקנה. ונימא דה"ה הכא. אך יש לחלק. ומרן הביא להלכה (קכו,
ד) שש"צ שטעה בתפילת הלחש אינו חוזר ומתפלל מפני טורח ציבור אלא סומך על חזרתו. אך רבנו לא דיבר אלא בש"צ שטעה בתפילתו בקול (הל' תפילה י, יב) ואולי מדויק מדבריו דדוקא כשטעה בתפילתו בקול חוזר - הא טעה בלחש סומך אחזרה שיחזור דס"ס היא תפילה ככל תפילה. ביקר והוקרה, נהוראי יהב ירושלם

תשובה

ר' נהוראי יהב הי"ו, עמך הסליחה על האיחור, שנגרם בגין אבדן שאלותיך, ועתה משחזרת וכתבת שאלותיך והוספת עליהן, אשתדל להשיב.
1. איסור סיפוג יין מן החבית בשבת, הוא איסור מדרבנן שלא יעשה כדרך שהוא עושה בחול, שמא יבוא לידי סחיטה. כלומר אע"פ שהוא רק מספג ואינו סוחט, מאחר ובימי חול, כשחבית נשברת ורוצים להציל את היין, אחת הדרכים שנהגו בהן היא סיפוג יין וסחיטתו לכלי אחר. וסחיטה כזו בשבת היא מפרק ולא מלבן, שהרי כשסוחטים ספוג שסופג ביין, תכלית אותה סחיטה להוציא את היין הספוג בספוג, משום שרוצים את היין, ולא משום שרוצים ללבן את הספוג, ועוד, שאין דרך ללמד בד שספוג יין, ביין. ולא עוד שכיבוס בגד ביין הוי טינוף, כפי שכתב מארי. ולכל הדברים האלה יסכים גם האו"ש. אולם בהלכה טז, כתב רבינו גזרת אחרת, איסור לדחוק מטלית או מוך וכיוצא בהן בפי האשישה (=של יין) וכיוצא בה כדי לסתמה, שמא יבוא לידי סחיטה. ובסחיטה כזו היין הולך לאיבוד, כי אין דרך לסחוט יין מן המטלית לצורך היין, כי לא הכניסוהו כדי לספגו ולסחטו, אלא רק כדי לסתום, ומפאת הדוחק, המטלית נסחטת, והיין היוצא בההיא שעתא הולך לאיבוד. וזה דומה לסוחט מטלית הספוגה במים, שהמים הולכים לאיבוד, אבל איסור סחיטת מים מן המטלית הוא איסור דאורייתא של ליבון. ולכן חז"ל אסרו סוחט יין מן המטלית לאיבוד, כמו במטלית שסותמים בה פי האשישה, היא גזירה משום סחיטת המים מן המטלית, וכדעת האוסרים שהובאה בשו"ע, או"ח, שכ, יח, ולא מטעמה. אלא לפי הסברנו בשיטת רבינו.
2. בשבת, כב, כא, כתב רבינו שלושה דינים, השניים הראשונים - היתר. השלישי - איסור. ואיסור זה הוא מדרבנן, כי בפרק זה כותב רבינו איסורים מדרבנן, וגם כתב במפורש, "אין פוקקין את הביב, כדי שירדו המים לבור,
שמא יסחוט בעת שדוחק,
שהרי הפקק שרוי במים". ופירש מארי, שם, אות מד, עמ' תפז, "הגג מלא מים. הגשמים יורדים. אין פוקקין את הביב (=שבתחתית החצר לרה"ר), כדי להפנותן (=את מי הגמשים שירדו מן הגג לחצר) לבור שבחצר. שמא יסחט בעת שדוחק את הפקק במים, מפני שהוא צריך לסתמו היטב". ואיןכאן בכלל דין תורה, כי אינו מעונין בכיבוס הפקק. רק בסתימה. ובהלכה טו, לא כתב רבינו בקבוק, אלא אשישה, שהיא בד"כ של יין, וכבר כתבתי לעיל, שהיא גזירה משום סוחט. הסברתי מדוע. אשר לניגוב כוסות לחים, בוודאי מותר כרדב"ז, ולא כמרן. והראיה שמותר להתנגב אחרי רחצה בשבת, כמו הכהן הגדול ביום הכיפורים.
3. כל שיש מים על גבי השולחן אין לנגבו בסמרטוט, גם כשיש לכלוך, כל זה גזירה מדרבנן שמא יסחוט. ואף שאין ליבון בכך. אין זה שונה מאיסור נתינת בד בפי האשישה, וכפי שהסברנו. ואם אין מקוה מים על השולחן, רק אפשרות שיש טיפות אחדות מפוזרות על השולחן, מותר. כמו ניגוב כוסות לחים.
4. איסור קינוח ידים המלוכלכות בטיט, במגבת, אינו אסור משום שמא יסחט בעת הקינוח. אלא משום שהוא עושה כדרך שעושה בחול. כלומר שדרך בני אדם לקנח ידיו המטונפות במגבת, ולאחר מכן מכבסים את המגבת. והגזירה היא אפוא, שע"י שמקנח ידיו המטונפות בטיט, במגבת, שמא ימשך ויכבס המגבת. אבל אסור לנגב גוף או מקום או דבר שהוא משופע במים גזירה שמא יסחט.
5. נראים הדברים, שכל שהדבר ידוע ומפורסם לרבים, שאין דרך בני אדם לכבס אותם בגדים בדרך של ריבוע, שאין איסור משום מראית עין, משום דבכהאי גוונא לא לגזור. אבל כל שאין הדבר מפורסם, וניכר לרבים כנ"ל, אף שרבים אינם מכבסים אותם, אסור, משום שלא חילקו בגזירה, שאין הגזירה ניתנת לשיעורים.
6. אכן לפי רבינו, בגד רטוב, אינו מוקצה, אלא שאסור לשטחו, מפני הרואים, אך מותר לפשטו ולתלותו במקומו. ואין גזורים שמא יסחוט, משום שספק אם יסחוט ולא איפתליה שנסחט.
7. אפשר שלפי רבינו אסור מדרבנן להשרות בגד מלוכלך במים, בשבת, גזירה שמא יסחט או יכבס, שהרי כך מעשהו בחול. אלא שעדיין צ"ע שרבינו לא זכר דין זה. וכנראה חז"ל לא גזרו. ואין לנו לגזור מדעתנו, אלא להורות שלא לעשות כן, מדרך הרחקה.
8. נראים הדברים שרבינו יסכים עם הרדב"ז. שהרי אדם שלא התפלל מנחה בע"ש, מתפלל שתי תפילות של ע"ש הראשונה חובת ערבית, והשניה תשלומי מנחה, אף שהנוסח שלה ערבית של שבת. אף ש"ץ ששכח להתפלל ערבית, ומתפלל שחרית בלחש, כחובתו לשחרית. ומתכוון שחזרת הש"ץ תעלה כתשלומי ערבית, יצא ואין זה משנה שיש בו קדושה וברכת כהנים, ששינוי הנוסח, אינו מעכב התשלומין, שהתשלומין כשמה כן היא רק תשלום, מעין כופר. ואע"פ שהוא מודה על התפילה בשביל כלל הציבור, ובשביל מי שאינו יודע מה בכך. שהרי יכל שלא להיות ש"ץ, ומשירצה להיות ש"ץ ונתכוון שחזרת הש"ץ תעלה לו כתשלומין, זה וזה עולה בידו.