דילוג לתוכן העיקרי

1. הקדמה 2. זמנים 3. שפה 4. שכנים וחיות 5. ניחוש 6. נפש

שאלה

לכבוד מעכ"ת הר' רצון ערוסי יצ"ו שלום רב יש לי כמה שאלות בנושאים כלליים.
1. ראשית שאלתי שאלה וטרם זכיתי לתשובה (השאלה האחרונה לפני הנוכחית) ותהיתי שמא לא ניסחתי דבריי כיאות ואם כן אני מתנצל מעומקא דליבא, אך אם לא אשמח לתשובה.
2.
א. ממתי מתחיל היום לפי רבינו הרמב"ם מעלות השחר או נץ החמה?
ב. עד מתי מותר להתפלל מנחה לפי רבינו הרמב"ם - הווה אומר מהי הגדרת ה"ערב"? ומהו "שליש ורביע מן היום"? האם ניתן לומר כדברי התלמוד שאף על פי ששקעה השמש כל עוד לא נצפו שלושה כוכבים בינוניים הרי הוא יום?
3.
א. מתי נוסדה השפה העברית? האם אבותינו דיברו בשפה זו או שמא היא נוצרה מבניו של יעקב או במצרים ("אנשים עברים" שמ' ב' יג')?
ב. האם ספרי התורה הקדומים שכתבו מלכי - יהודה היו בכתב אשורי או שמא כתב שמי קדום?
4.
א. מה הדין בין אנשים שגרים בשכנות ולשכן אחד בע"ח שמרעיש כגון: כלב נובח או עוף מצייץ. האם בגדר ההלכתי מותר לבוא בתביעה כלפי השכן?
5. מהו הניחוש המותר עפ"י רבינו הרמב"ם כדוגמת "ניחוש יהונתן". והאם ניתן לקבל דוגמא לכך בשפה נהירה ופשוטה.
6.
א. האם ניתן לומר כי הנשמה היא תפקיד הזן בתפקידי הנפש? ואם לא מה תפקידה עפ"י חלוקת תפקידי הנפש של הרמב"ם.
ב. מהי אינטואיציה (אדם אינטואיבי)? וכיצד היא באה לידי ביטוי בחלקי הנפש עפ"י הגדרת הרמב"ם. בברכת יומטוב ותודה מראש

תשובה

2.
א. היום העובדתי מהנץ החמה עד הסתתרות החמה מעינינו. היום ההלכתי מעמוד השחר עד צאת הכוכבים.
2.
ב. תפילת מנחה ניתן להתפלל עד סוף היום ההלכתי, דהיינו עד צאת הכוכבים, ולא עד בכלל, כי צאת הכוכבים הוא לילה.
3.
א. בשפה העברית שנקראת לשון הקודש, נתקבלה בנבואה האדם הראשון.
3.
ב. לפי הרמב"ם הכתב האשורי הוא הכתב המרובע והיפה, שבו ניתנה התורה, הוא הכתב שבו כתובים ספרי תורה שלנו, ובו כתבו דברים שבקדושה. והכתב העברי הקדום נועד לכתיבת חולין, ובו כתבו שטרות וספרי הסטוריה וכיו"ב.
4. שכן שיוכיח לבי"ד, שבאמת, כלבו של חברו נובע נביחות לא רגילות, ושעל כל פנים, הוא באמת באופן אישי, סובל מנביחותיו של הכלב, ביה"ד יחייב את בעליו לאלפו, או להרחיקו משכנו.
5. הניחוש האסור: אם יהיה כך וכך, אעשה כך וכך. הואיל וקרה כך וכך, לא אעשה כך וכך, או הואיל וקרה כך וכך, אעשה כך וכך. יהונתן לא ניחש, אלא העריך הערכה עובדתית אמתית שמבחנה פלשתים נפגע קשה מאוד המוראל, ושררה רוח נכאים, ושבמצב כזה יש סיכוי גדול לנצחם. והערכות עובדתיות והגיוניות אינן בכלל ניחוש, רק סימנים הם בכלל ניחוש.
6.
א. אין צורך להסתבך במונחים נשמה ונפש, די לדעת שהזן הוא כח בנפש החיוני של האדם, להבדיל מהנפש השכלית.
6.
ב. לענ"ד האינטואיציה היא במודע, ולא בתת מצודע, ולכן היא בנפש השכלית.