דילוג לתוכן העיקרי

רס"ג והרמב"ם

שאלה

שלום הרב!
1. שמעתי שיש דבר כזה 'סידור הרמב"ם'. ושאלתי היא, אם הרמב"ם הכיר את הסידור של רס"ג, מדוע הוא לא העדיף אותו, שהרי הוא הנוסח היותר קדמון? ולפי מי הלך הגר"י קאפח זצ"ל?
2. מדוע הרמב"ם לא זכר את מנהג הכפרות, שהוזכר אצל רבים מהגאונים (שודאי תשובותיהם לא נעלמו מעיני רבינו)? ומה מנהג הדרדעים כיום בזה וגם במנהג ה"תשליך"?
3. לפי רס"ג, מהו הראם המוזכר בתנ"ך? האם זה אותו הראם המוזכר בחז"ל, שמרוב גודלו לא יכל נח להכניסו לתיבה אלא את גוריו (ועוד מעשיות כגון אלו על גודלו העצום)? כי לפי פרש"י על דברים לג פס' יז, משמע שהוא הקרוי בימינו ראם, ולא בע"ח גדול.
4. האם יש מישהו מההולכים בתורת הרמב"ם בספר המורה שהשיב על קושיותיו החזקות של הרמב"ן בתחילת פרשת וירא? אני ישמח אם הרב יוכל להפנות אותי.
5. מדוע הגר"א כתב (והרב עובדיה הוכיח שזה יצא מפיו ולא מתלמידו) דווקא על רבינו ש"הפילוסופיה הטתו ברוב לקחה", על שלא האמין בשדים ושמות וכשפים וכדו' שדעות כגון אלה נמצאו כבר אצל הגאונים רב סעדיה ורב האי ורב שמואל בן חפני וכו'? הייתכן שנעלמו מעיניי הגאון תשו' הגאונים?
6. בעבר ראיתי שכתבת, שלגר"ע יוסף שליט"א יש תשו' לגבי הדרדעים, וכיון שחיפשתי הרבה בספריו ולא מצאתי, שאלתי בחג את אחד מנכדיו - תלמיד חכם מוכר בפני עצמו, שאמר לי שבכתב הרב (סבו) לא דיבר ע"ז. אז שאלתי האם מרן שליט"א אמר בע"פ משהו בנושא? והוא השיב כך: אם הם לא חזרו מדרך הוריהם, כלומר להאמין בספר הזוהר והקבלה, הם אפיקורסים לכל דבר! וחזרתי ושאלתי, האם כך אמר אמר להם הגרע"י?! והוא אמר כן. א"כ על מה דיברת שחשבת שלרב עובדיה יש תשובה ע"ז?
7. האם יש אפשרות לדבר אם הרב באופן אישי, לדוגמא בטלפון, למי שלא יכול להגיע לקריית אונו למשרדך?
תודה רבה

תשובה

1. כן. רבינו הכיר את סידור רס"ג. ויש דברים שרבינו חלק עליו, באמירת פיוטים בברכות ועוד.
2. בוודאי שרבינו הסתייג מאותו מנהג, לכן לא התייחס אליו כלל. בתימן רובם המכריע, לא נהגו בכפרות ולא בתשליך.
3. לא. אלא שני מיני ראמים, אחד ממין הצבאים, ואחד כקרנף האפריקאי. עיין הערת ר"י קאפח על תרגום רס"ג, במדבר, כג, כב, הערה 14, ועל פירוש רס"ג לדניאל ז, ד.
4. כן. עיין לדוגמה, בספר הזכרון לריטב"א, מהדורה שנייה מתוקנת, מוסד הרב קוק, עמ' נה.
5. רבינו ידע וחלק עליהם, ואינו בודד בדעותיו אלו. ועל כגון זה תמהו בגמרא, גוברא אגוברא קא רמית?!
6. יש תשובה. אם תעמוד בקשר אחרי החגים עם מכון מש"ה, יאתרו אותה בשבילך. אשר לתשובת זה שהשיבך שהתכוון שכאלה שכופרים בספר הזוהר כחלק מכפירתם בתורה שבעל פה, או לכאלה שהם מבזים תלמידי חכמים, ולפי מיטב ידיעתי אין כאלה בימינו, וכל המחטט כדי להרבות כופרים בישראל, במקום לקרב, הרי הוא מרבה מחלוקת בישראל, ודוחה נפשות במקום לקרבן, צא וראה שחז"ל הסתייגו אפילו מאלישע הנביא, האיש הקדוש שדחה את גיחזי. וד"ל.
7. תחילה קבע פגישה בלשכתי, ואח"כ שיחות בטלפון.