דילוג לתוכן העיקרי

הוכחת התורה 2

שאלה

שלום הרב.
שאלה שאלתי, ותשובה ביקשתי. אך לצערי לא קיבלתיה. ביקשתי תשובות לגבי הוכחת התורה, והרב שאל אותי אם יודע שאבי הוא אכן אבי? מדוע? אשמח אם הרב יתייחס ברצינות לשאלתי ולא ידחה אותי בקש.
1. הרב כתב לי בתשובתו: "ואם הבסיס לתורה היה שקרי לא היתה מתקיימת כלל ועיקר, והיא התקיימה ומתקיימת, מזה אלפי שנים, למרות שקמו מתוך עמנו כתות, שכפרו בתורה שבעל פה, ועוד כופרים ובעלי מחלוקת, כי בכל דור ודור היו ויהיו דתן ואבירם, מכאן שתורת ה' אמת, זה שבכתב וזו שבע"פ". איך יכול להיות אם כן, שכבר בתנך בפרק ב בספר שופטים, זנחו את מצוות ה', ולא עשו פסח ולא כלום, כי כך כתוב: וְגַם כָּל - הַדּוֹר הַהוּא, נֶאֶסְפוּ אֶל - אֲבוֹתָיו, וַיָּקָם דּוֹר אַחֵר אַחֲרֵיהֶם, אֲשֶׁר לֹא - יָדְעוּ אֶת - ה', וְגַם אֶת - הַמַּעֲשֶׂה, אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל אם כן, העם הזה שכבר זנח כל כך מהר את כל הניסים שראו וכו' איך נסמוך על מסורת כזו? ובתקופת המלך חזקיה, רואים שחג הפסח היה חדש להם, ואם לא המלך (שלא שכנע את כל העם לחוג את חג הפסח!!! אלא רק את חלקו...) הרי שלא היו חוגגים את הפסח בלעדיו... ואם להם היתה קשה המסורת, והתורה לא היתה חזקה בעם היהודי, ואף אחד לא שמר אותה. ואיך יכול להיות שבתקופת המלך יאשיהו נמצא שוב ספר התורה, ומשמעות הפשוטה של הדברים שאחר כך נחוג שוב הפסח לראשונה, ואפילו יאשיה המלך פעם ראשונה נפגש איתו, והרי שלאחר מכן נכרתה ברית שוב וכו'... אם כן, חג הפסח לא נחגג ברצף היסטורי מאז יציאת מצרים. היינו בערך 400 שנה לא נחגג חג הפסח, ואם כן, הרי התנך לא ממש עבר במסורת. וכפי עדות בספר נחמיה (למעלה מ 800 שנה) לא חגגו את חג הסוכות... "כי לא עשו כן מימי יהושע בן נון", היינו רק בזכות עזרא, האיש היחיד שידע את התורה עשה כן? ומי אכן מאמין לו? אם כך, הרי התורה לא היתה מוכרת אצל אף אחד ניתן להגיד שיאשיהו יצר דת חדשה, והתנ"ך מספר לנו כי מי שלא האמין לו הרגו בחרב... ומי יתקע לנו שלא שכנע רק את האיכרים ופשוט העם? וכך גם עזרא הסופר שפתאום מופיע לנו עם ספר התורה ועוד בשפה חדשה? אולי יכל להשתיל סיפורים שלמים בתוכו? הרב גם כתב לי שעצם זה שהוגים בתורה דורות רבים וכו'. אני מבין את תשובתו, והיא מניחה את דעתי במידת מה. אך מי לנו יתקע שתורה זו באמת לא עברה שינויים לאור מה שהבאתי ונכתב בתנ"ך על כך שבני ישראל באמת לא ידעו את התורה, לא קיימו את המצוות, עד תקופת יאשיה / עזרא / סביר להניח שחלו בה שינויים! אנחנו רואים בספרי הרמב"ם שמדובר על 800 שנה מאז מותו, כמה שיבושים יש בכתב ידו, אז בספר התורה לפני אלפי שנה לא יחולו שינויים? הרי אם כולם זנחו את התורה, מהיכן ידע עזרא מה בדיוק היה כתוב בה? איך בדיוק לקיים את המצוות? איך בדיוק לקיים את ארבעת המינים, פסח וכו'? נא הרב, ענה לי ולא דחייה בקש, אני באמת משתוקק לדעת מה תשובתך לנושא.
תודה רבה

תשובה

יש תשובות לשאלותיך בעניין פסח יאשיה, ומעשה עזרא הסופר והתורה, ועוד. אבל הצעתי לך שתקבע פגישה בלשכתי כדי שאכיר אותך, וטרם נעניתי. וחבל. כי באמת רצונך לדעת אל נכון את התשובות, התכבד ובוא לפגישה. וע"י שאכיר אותך אתייחס לשאלותיך בהתאם. ועד לפגישה התעמק יותר ויותר במה שכתבתי לך ודקדק בהם היטב. לרבות עניין ייחוס האב, וכן הדקדקנות המרובה ביותר שיש במשנה ובתלמודים, לגבי מי מסר מה, והערכת המסרנים, והאבחנה ביניהם, בין המדקדקים שבהם, והם בעלי הסמכות שבין הללו שאינם מדקדקים. כל אלה מוכיחים שעמנו השכיל לשמור על התורה ע"י תורה שבעל פה מדוקדקת ומדויקת.