דילוג לתוכן העיקרי

מיחם חשמלי בשבת

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה,
כידוע ישנם כיום שני סוגי מיחמי מים נפוצים לשבת. האחד, בעל גוף חימום גלוי והשני בעל גוף חימום נסתר. מה יהיה דינם של מיחמים אלו לעניין כלי ראשון ושני אם ידוע לנו בשיטת רבנו לפי מארי כי סיר מים/תבשיל על הפלטה למעשה הוא דין של סיר על האש ולא ככלי ראשון. המיחם למעשה הוא הכלאה של סיר עם פלטה (במקרה של המיחם הנסתר) וקל וחומר בגוף החימום הגלוי. יורנו הרב וה' יסייעהו בדבר תורתו.
תודה גלעד.

תשובה

בין אם המכשיר חימום גלוי, ובין אם אינו גלוי, המים שבמיחם נחשבים כלי ראשון. וכלי ראשון מבשל מדין תורה. אולם רק אם מניחים עליו או בתוכו דבר שאינו מבושל כלל ועיקר. אבל, אם מניחים עליו, תבשיל שנתבשל מע"ש כל צרכו, לצורך חימומו, מותר. כי בנסיבות כאלה לא גזרו חכמים משום עובדין בחול, ולכן אין מחממים עליו, ביום שבת תבשילים שנתבשלו כל צרכם מע"ש, ואין אנו מחממים, אפילו דברים מוצקים שנתבשלו מע"ש כל צרכם, על גיב הפלטה, כי הנחת תבשיל על גבי פלטה, הוא בגדר עובדין דחול כי בדרך כזו מבשלים בימי חול, על גבי פלטה, לא על גבי מיחם.