דילוג לתוכן העיקרי

מספר שאלות

שאלה

שלום וברכה
1. האם מארי ז"ל הכיר פירושים של פילוסופים יהודים גדולים כמו שלמה מימון וליאו שטראוס על המורה, וא"כ מה היתה דעתו עליהם?
2. בימינו שיודעים שהארץ לא שטוחה, האם עדיין חייבים להקפיד על הלכות מים שלנו?
3. רבינו לימדנו, שלא כל דברי חז"ל הם קבלה. ושאלתי היא, כיצד אנחנו יכולים לדעת מה בדבריהם זה תורה שבע"פ ומה אמרו מחכמתם? כי שאני לומד גמרא, אני רואה במפורש שהרבה דברים שחכמים אומרים, גם בהלכה, נראים כסברות שלהם, ולא כתורה מסיני. א"כ האם אפשר בכלל לעשות הפרדה כזאת בין דברי חז"ל לתורה שבע"פ?
4. איך היו אומרים במקור גמרא או תלמוד?
5. בהלכות יסודי תורה (וגם במו"נ) אומר רבינו שעל כל ביטויי ההגשמה על ה' אמרו חכמים "דיברה תורה כלשון בני אדם". אבל בשום מקום בגמרא לא מצינו שאמרו כן על ההגשמה, רק על כפילויות בלשון (כגון לנדור נדר), שלדעת - חלק- מהחכמים לא צריך לדרוש אותם, כיון שבני אדם מדברים כך והם לא מדקדקים על כל מילה, והתורה דיברה בשפתם.
6. בתשובה אחרת כתבת: "רבינו כתב: "והענינות הנקראים פרדס בכלל התלמוד", והענינים הנקראים פרדס הם הנזכרים בפרקים הראשונים בהלכות יסודי התורה (מורנו הרב יוסף קאפח, שם, ת"ז, א, (יד) אות מט). והם נכללים בכלל תלמוד, בגלל עומק העיון שנדרש כדי להבינם." איך בדיוק הלכות יסודי תורה הם הם הפרדס המוזכר בתלמוד, שהרי ידוע לכל, שכל ספר המדע כתב רבינו מסברתו ומחכמתו אבל אין דבריו אלה מוכרחים לא מהתורה שבכתב ולא מהתורה שבעל פה, ואיך התיאולוגיה של רבינו הפכה לפרדס של חז"ל?
תודה רבה

תשובה

1. לא.
2. אין לזה שום קשר, אלא מים שנשאבים, יש להלינם במקום קריר, כדי שחומם הטבעי לא יהיה זרז להחמיץ הבצק, ללא כל קשר להסברים שנאמרו מדוע מים שהיו בבטן האדמה, שמרו על חומם הטבעי.
3. אכן רק מי שהקיף את כל דביר חז"ל בכל מקורות ההלכה, משנה, תוספתא, תלמודים, מדרשי הלכה, ויש לו ידע מדוקדק בלשון חז"ל, כמו רבינו, יודע מה מדברי חז"ל דברי קבלה, ומה מהם דברי עצמם. לכן יש להישען על רבינו.
4. התלמודים, להבדיל מן המשנה, נתהוו בתקופה שהארמית שלטה בכיפה, ולכן השם גמרא, קדם לשם תלמוד, לזיהוי דברי האמוראים שנקראים תלמוד בבלי או תלמוד ירושלמי.
5. למד היטב דברי רבינו במו"נ בענייני סילוק ההגשמה מביטויים שיש בהם הגשמה, ותנוח דעתך.
6. ראשית מה שכתב רבינו שהעניינים הנקראים פרדס בכלל תלמוד, הוא לעניין דרכי הלימוד, שדורשים העמקה ודקדוק מרובים. ולעניין אם כל דברי רבינו בהל' יסודי התורה הם של עצמו טעות בידך, כשם שגם הפרדס של ברי פלוגתא לא כולם דברי קבלה, אלא גם דברי עצמם, ודברים אלו טעונים לימוד מקיף ועמוק.