דילוג לתוכן העיקרי

טלטול בבניין מגורים ללא עירוב

שאלה

שלום כבוד הרב,
י1 - האם מותר לטלטל בשבת במקומות משותפים של בניין מגורים כשאין עירוב? 2 - מה זה נחשב - רשות הרבים או רשות היחיד? 3 - מה הדין עם רוב הדיירים גויים (בחו"ל למשל)? 4 - מה הדין במקומות סגורים עם חומה ושער שמשתמשים במקום גויים, יהודים (דתיים וחילונים) כגון בית מלון, קניון, בניין משרדי, וכד'?
בתודה והערכה רבה

תשובה

1. אם אין עירוב מסביב ליישוב, חייבים דיירי הבית המשותף לעשות לעצמם עירוב כדי להתיר את העברת הדברים מן הבתים זה זה, או מן הבתים לחלקים המשותפים. עירוב משמעותו שאם אין הבית המשותף מוקף בגדר מסביב יש לעשות לו היקף מתאים מבחינה הלכתית. ולאחר מכן שייקנו חבילת מצה כשרה, ויזכו לכל הדיירים, ויניחו אותו באחד הבתים לצורך כולם.
2. רשות הרבים דאורייתא - דרך שרחבה 16 אמות, ואשר היא מובילה למדרותל, ולמקומות מפולשים לרבים. רשות הרבים דרבנן, יש וגזרו חכמים, גם כשאין הנתונים הנ"ל, רשות היחיד דאורייתא, מקום בגובה עשרה טפחים ואשר רחבו ארבע אמות על ארבע אמות, לעומק, או לגובה, או למרחב.
3. זו בעיה קשה, לכאורה אין פתרון, נלענ"ד, שאם יש ועד דיירים משותף לכולם, מאחר והוועד מחייב לתת שירותים לדיירים, הרי הועוד הוא שכירו או לקיטו של כל דייר, ניתן לשכור מן הוועד את רשויותיהם של כל הדיירים, לרבות הגויים, ואז ניתן לעשות עירוב.
3. גם במקום סגור צריכים עירוב פת כנ"ל, וצריך לשכור רשות מבעל המלון לכולם.