דילוג לתוכן העיקרי

תפילת הביננו

שאלה

הרב רצון ערוסי, שלום רב. ברצוני לדעת מה חוות דעתו של הרב בעניין הבא: הרמב"ם פוסק את דין התלמוד, שתפילת הבינו ניתן לומר רק בקיץ, כי בחורף א"א לומר בה הזכרת גשמים, מטעם שיבוא להתבלבל. והנה, רבנו מנוח, כותב, שזהו דווקא בזמנם שלא היה להם סידור מודפס, ועל כן היה חשש שיתבלבלו. ועפ"ז הוא כותב שהיום ניתן להתפלל הבנינו מתוך סידור, ויוסיף הזכרת גשמים במקום הראוי. מר"ן הב"י הביא סברת רבנו מנוח, וכתב עליה "שלא מצאתי לו חבר". ועתה, גלוי לנו, מה שלא היה גלוי למר"ן הב"י, שבמאירי כותב כך מפורש, והרי מצאנו חבר לדברי רבנו מנוח. מעתה, שואל אני, האם ראוי לסמוך הלכה למעשה בעניין זה על המאירי ורבנו מנוח, שהרי סברתם וטעמם ברור הוא.

תשובה

לענ"ד מבחינה מעשית, איןלומר הביננו גם לא בקיץ, כי בימינו, אין מי שיודע תפילה זו בע"פ רק מתוך הסידור, ואם כבר מתפלל מתוך הסידור, יתפלל כל התפילה, ויתכוון ברכה ראשונה. ודי לו בקריאה מתוך הסידור. כי אליבא דאמת, קשה לאדם רגיל "לשתול" את בקשת הגשמים בקטע המתאים בתפילת הביננו, וכן את ההבדלה במוצאי שבת בקטע המתאים, שדין זה יותר דומה לש"ץ שמקרא את הכהנים, שאין לו לענות אמן אחר הכהנים גם כשמובטח לו שיכול להמשיך בקירוי. רבינו, תפילה, ונשיאת כפיים טו, אות כט. כדי להשלים העניין, תוכל להאזין להלכה יומית בעניין זה באודיו, באתר נצח ישראל.