דילוג לתוכן העיקרי

דיני בישול בשבת

שאלה

שלום עליך מו"ר,
א. מהו ההיתר ההלכתי לשימוש בפלטה בשבת (מבחינת השהייה והחזרה), ולמה אנחנו מקבילים אותה בהלכה, שהרי רבינו הזכיר את התנור, הכירה והכופח (או שלא לאף אחד מהם)?
ב. האם מותר להרתיח חמין (התבשיל) לפני כניסת השבת ובסמוך לה וכשהוא רותח אך עדיין לא בשל ממש להניחו על הפלטה והוא מתבשל והולך במשך השבת? אם אפשר, אני אשמח אם אפשרי לרשום לי את ההגיון ההלכתי או מקור בדיברי רבינו.
ג. האם מותר להוסיף מים מהמיחם על תבשיל שנמצא על הפלטה:
1. ע"י כלי אחר
2. בקילוח ישר מהמיחם
תודה רבה.

תשובה

א. בימינו אין רלבנטיות להבחנות בין תנור כופר וכירה, כי הפלטות והתנורים החשמליים הם שונים בתכלית, וחומם נשאר כל השבת ואינו דועך והולך.
ב. כל שנתבשל כל צרכו, רשאי להשהותו, מע"ש לשבת.
ג. אסור לערות מים חמים מהמיחם לתבשיל שנמצא על גבי הפלטה, לא מיבעיא, שלא ע"י כלי אחר, שזה כבר גדר כלי שני, אלא אפילו בקילוח ישיר מהמיחם, אין לעשות זאת.