דילוג לתוכן העיקרי

יין נסך וכבוד הבריות

שאלה

לכבוד הרב רצון ערוסי שלום רב!
ברצוני לשאול אם (ומדוע) אין האיסור לשתות יין שנמזג בידי מחלל שבת נדחה (לפחות במסגרת קידוש) משום הכלל הקובע כי גדול כבוד הבריות, שדוחה איסורים דרבנן. אני מתייחס, כמובן, למקרים בהם מחלל השבת מודע לדין יין נסך, ועלול להיפגע מכך. ומה במקרה שהנמנע מן היין רק חושד שהמוזג מחלל שבת, אבל אינו יודע זאת. לבסוף, האם לא ראוי לסמוך במקרה כזה על הדעה המקלה ביין מבושל, גם למי שמחמיר בכך בדרך כלל?
תודה!

תשובה

רק אם היהודי מחלל שבת בפרהסיא דינו כגוי, ורק אם מזג יין בלתי מבושל ובלתי מפוסטר, היין הופך לאסור מדין יין נסך. אין קשר לדין הזה עם הכלל גדול כבוד הבריות, כיוון שכל יין כנ"ל, שהוא מטפל בו, הוא אוסר אותו, אפילו בינו לבין עצמו. וכן כשאדם מזמין אורח שהוא מחלל שבת בפרהסיא, יגיש רק יינות מבושלים או לפחות מפוסטרים.