דילוג לתוכן העיקרי

שאלות בהלכה לשיטת הרמב"ם

שאלה

שלום כבוד הרב,
1) לשיטת הרמב"ם, אם אני נכנס לבית הכסא שלא על - מנת להתפנות, אלא רק בכדי לקחת משם חפץ (מגבת, נייר וכיו"ב), האם אני חייב בנטילת ידיים?
2) לשיטת הרמב"ם, האם איסור "בלורית" הוא איפה שמניחים את התפילין על הראש? וא"כ אם אני מגדל שם מעט שיער (–פוני) על מנת לתקן את המראה שלי בכדי שאראה בצורה נאה ומכובדת, האם גם בכגון דא איכא איסור להרמב"ם?
3) הרמב"ם מזכיר בהלכות נבואה (פ"ז ה"א) את כסא הכבוד, אם כבוד הרב יוכל בכמה מילים רק להסביר מהו כסא הכבוד לשיטת הרמב"ם?
בתודה מראש,

תשובה

1. לא.
2. הבלורית האסורה מדין תורה, היא כדרך שהגויים היו עושים, מגלחים השיער מסביב הראש, לרבות השיער בצדעיים, ממש כמו חגורת עיגול מגולחת. ובאמצע הראש משיירים שיער. עיין פיהמ"ש, רבינו, ע"ז, א,
ג. אבל גם אם גילח רק את השיער שבצדעים, עבר על איסור תורה. וכן אם גילח כל שערות ראשו, לרבות שיער הצדעיים עבר על איסור תור, ה כי כך היו עושים כומרי ע"ז, הלכות ע"ז, יב, א -
ב. אבל הפוני שמשיירים בימינו במקום הנחת התפילין, אם אין מגלחים שיער הצדעיים, אין בו איסור תורה כלל, אבל צריכים להיזהר מלחקות התנהגות הגויים. וגם מבחינה עקרונית, לפי הרבה פוסקים, אין שיער זה מהווה חציצה לתפילין.
3. כסא הכבוד. דבר זה הוא מסתרי תורה. אסתפק באמירה הבאה, הוא הקשר בין הנבראים בצלם ה' לה', ואין מדובר באמצעי. וד"ל.