דילוג לתוכן העיקרי

סמכות הוראה

שאלה

לכבוד הרב,
1. מה מקור ה"סמיכה לרבנות" הנהוגה בימינו? האם זה מנהג או הלכה עם שורש בתלמוד, או מנהג מחודש?
2. איזה קריטריונים הופכים ת"ח ל"תלמיד חכם שהגיע להוראה" ומקנים לו סמכות לפסוק הלכה?
3. מהו "שימוש חכמים" והאם יש חובה הלכתית על תלמיד חכם לעבור שימוש אצל חכם אחר בשר ודם בטרם הוא פוסק הלכה?
4. האם בימינו לאחר שתורה שבע"פ ניתנה להכתב שייך עדיין דין "רב מובהק"? שהרי עיקר לימודו של האדם הוא מספרים, ואין כיום לאדם רב שהוא יכול להצביע שלמד ממנו רוב חכמתו.
בתודה מראש

תשובה

1-2. גלגולים רבים עברה הסמיכה בדברי ימי עמנו. בימינו שלנו, במאה הזו, נהגו לבחון אברכים בדיני תערובות, מליחה, בשר וחלב ועוד. והרב הבוחן נתן כתב סמיכה יורה יורה. לאחר מכן הוסיפו נושאים נוספים לבחינה כדרך הנ"ל. עתה רבים רבים נבחים בכתב בבחינות של הרבנות הראשית לישראל, 10 נושאים, מקבלים יורה יורה. 12 נושאים, כושר רב עיר, מורה הוראה, דוקא כשכחם יודע להקיש מענין לענין ושימש מורי הוראה.
3. שימוש חכמים, שנצמד למורה הוראה, ועוקב אחר הוראותיו המעשיות, וכן שואלו הלכות רבות למעשה.
4. אם רב מסוים הוא גדול מאוד, ויש לו כתבים הלכתיים מקיפים ורבים וחשובים, ותלמידו הוגה תדיר בתורתו, ושואל רבו הלכה למעשה תדיר, זהו רבו המובהק.