דילוג לתוכן העיקרי

אונאה בקניה, וגרימת הפסדים לרשתות

שאלה

בתור לפני בסופר עמדה אישה אם עגלה מלאה בשר קפוא במבצע של 29 ש"ח לק"ג. בקופה אמרו לה שמותר לקנות רק עד 2 יחידות. בלי להתבלבל היא העבירה לי 2 יחידות ואמרה לי לקנות אותם עבורה ואח"כ היא תחזיר לי את העלות. אינסטקטיבית סירבתי (המוכרות הסכימו עם סירובי, המסורבת כמובן פחות) האם נהגתי נכון? לאחר - מכן ניתחתי לעצמי את השאלה כשנראה לי שאם הבשר נמכר מתחת למחיר העלות (מה שיתכן עקב התחרות הקשה באיזור) - נהגתי נכון. במידה ולא, ולא נגרם לחנות הפסד, היה מותר לי. ומכיוון שאני לא יודע כמה עלה הבשר לחנות. מחמת הספק נהגתי נכון. שאלה נוספת דומה: כשמנסים לפתות אותך לקחת כרטיס אשראי של הרשת בחינם לשנה וגם לקבל זיכוי כספי. האם מותר לך לקחת את הזיכוי, כשברור לך שתבטל אחרי שנה. כמובן שאנשי המכירות גם אומרים לך לבטל אחרי שנה, כדי לזכות בתמריץ עבור כל לקוח שהם מצרפים. מה המקורות ההלכתיים לשאלות אלו. האם נראה לרב שיש מספיק חומר לכתוב על כך מאמר (כתבתי כמה בתחומין בשנים האחרונות). בברכה שלמה לוי דרישת שלום מחמי משה וילנר מקרית אונו

תשובה

1. נהגת נכון. גם אם המחיר היה מעל המחיר העלות, כי הכל תלוי בתנאי המבצע. ובעלי הסופר הם המכתיבים את התנאים. ואין לשנות את התנאים, אלא א"כ ידוע שבפועל הם לא מקפידים על התנאים. ותגובת העובדות בסופר הוכיחה שהם מקפידים על אותם תנאים.
2. נראה שמותר. ולא רק בגלל שהמשדלים עצמם משדלים אותך להסכים, גם אם תבטל אחרי שנה, כדי שהם ירוויחו, אלא משום שהרשתות לוקחות בחשבון מצבים אלו, וגם בגלל שבעלי הרשתות לוקחים בחשבון אפשרותש הלקוח ישנה דעתו לחיוב במהלך השנה.