דילוג לתוכן העיקרי

אקדמיה, עבודה, ונישואין

שאלה

שלום הרב!
מה שלומך? רווק בגיל 26 שלומד ראיית חשבון שנה רביעית (שנה לא קלה בלימודים). ואין לו יציבות כלכלית. ורוצה לפרנס את אשתו שתהיה. מצד אחד מפחד שאם יתחתן אשתו תתעקש על יציאה לחו"ל\ הימצאות טלויזיה בבית\ אינטרנט לא מוגבל עם סרטים\ יציאה ללמוד תורה (דבר שיכול לפגוע בדו שיח בין 2 בני הזוג, ומפריע לי מאוד), וכ"ש חושש שדעתו לא תשמע כשהוא לא עובד והיא עובדת וחושש שאם יתחתן לא יצליח לסיים לימודיו. ומנגד לפעמים פוגע בו מנוול זה (שידוע שהרהור קשה מעבירה ומפריע לו ללמוד), כשהוא מתגורר סמוך לישיבה. מה עצת הרב אליו. האם עליו להתחתן? האם מצד הדין עליו להפסיק את לימודיו ולעבוד בשמירה ולשלם שכ"ד ולשאת אישה והשם יעשה הטוב בעיניו. או שמא יסיים את לימודיו והאל ישמע לתפילת עני ורש. (כבוד הרב שאלתי לעצת כמה תלמידי חכמים שאמרו לי להקשיב לאימי לסיים את הלימודים בראש ובראשונה, לשלב עבודה כשלי זה קצת קשה לעבוד בזמן לימודים, ולצאת עם בנות). נ.
ב. (הרב אני מכיר את הגמרא שמי שיש לו ילדים בצעירותו יהיו לו ילדים בזקנתו וחשבתי שאולי הכוונה שהם יחיו לידו וידאגו לו כך היה אצל סבי ז"ל, האם זה נכון? והאם בזה שאני ממשיך ללמוד לא אזכה לזאת?)
תודה הרב.

תשובה

בחור בן 26 כבר נתחייב בנישואין. ויפה שעה אחת קודם. הלימודים חשובים, במיוחד שהם יאפשרו לך למצוא פרנסה מכובדת, אבל הגיל עושה את שלו, והיצר עושה את שלו. ולכן עליך לחפש בחורה ובה, בעל מידות טובות ויראת ה', וצנועה, ואם ה' סייעך ומצאת, עליך להתחתן, ולהמשיך בלימודיך למרות הקושי, והיה ראשיתך מצער ואחריתך תשגה מאוד. אולם בחורה, שדורשת שתצאו לחו"ל, ורוצה אינטרנט וסרטים וטלביזיה וכיו"ב, זו אינה הבחורה שמתאימה לבחור ירא שמים, ויש צורך לחפש בחורה מתאימה, כנ"ל. וה' יהא בעזרך שתמצא את העזר כנגדך המתאימה ביותר לך, ותזכה לסיים לימודיך בהצלחה ולמצוא עבודה טובה, ותזכה לנות בית בישראל.