דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות בדעת הרמב"ם

שאלה

לק"י יורנו רבינו בעצתו החכמה והישרה 1- כיצד לגרום לאנשי בית הכנסת להגיע לשיעור תורה אמרנו שהנושא יהיה בנושא שליבם חפץ וקבענו על נושא מסוים אמרנו שהשיעור יהיה רק 45 דק אמרננו שהוא יהיה סמוך למנחה אך הציבור לא מגיע ורק מגיע למנחה אמרנו שנעשה זאת בין מנחה לערבית וגם אז קמו מתנגדים שזה יעקב את תפילת ערבית לשעה מאוחרת והם לא מוכנים. בבקשה הרב מה העיצה הנכונה למשוך את ציבור המתפללים לשיעורים 2- באחד מבתי הכנסץ ישנו כהן שחי (בין השאר ) עם גויה. אותו אדם מודה ואף גאה בכך ולא רואה שום בעיה בזה. האם אותו כהן רשאי לשא את כפיו? ומה הדין בראשון שעולה לתורה? 3- באם אסור לו אני מבין שאז אולי גם אנו מכשלים אותו בברכה לבטלה מה יעשו הציבור אם הוא בכל זאת עולה?
תודה רבה לכבוד הרב ושכרך כפול מהשמיים

תשובה

1. כל מה שעשיתם הם דברים טובים ונכונים, אולם איני יודע מי הוא המלמד, כי הרבה מאוד הדבר תלוי בו, באופיו, באישיותו ובדרכי ההוראה שלו. כמו כן הנני מציע לפרסם בלוח המודעות שמות המצטרפים לשיעור, עם ברכה, וכל מי שנוסף, יפורסם וכן על זו הדרך. אם כל אלה לא משפרים, אין להתייאש, ויש לקיים את השיעור, אפילו לבודדים. וכדאי להזמין רב כריזמטי, ותלמיד חכמים, ובעל כושר ריטורי, להרצאה חד פעמית על חשיבות לימוד התורה.
2. אם הוא חי עם גויה, בקביעות, ולא שנכשל באקראי, לענ"ד, אין לתת לו לשאת כפיו, ואע"פ שיש מתירים לכהנים עבירה לשאת כפיהם, אין לתת לו כשהוא עושה זאת בפרהסיא, ואינו מתכוון להפסיק, וכן לא לתת לו לקרוא ראשון בתורה, כי הוא אינו מכבד את כהונתו, אינו זכאי לכבוד הכהונה.
3. יש להסביר לו בדרכי נועם, שהתנהגותו מקוממת את הציבור, וכזאת לא יעישה.