דילוג לתוכן העיקרי

תוקפו של מעשר והאם חל עליו דין הקדש

שאלה

בס"ד שלום רב לכבוד מורנו הרב, לפני כעשרים שנה, החלטתי שהגיע זמן להפריש מעשר מהכנסותיי. אך, נתקלתי בפני שתי התלבטויות:
א. לא ידעתי על איזה בסיס מהכנסותיי להפריש את המעשר – על הברוטו או על הנטו, לפני או אחרי גביית המסים או ביטוח לאומי, כולל או לא כולל הוצאות לחינוך ילדים וכו' ...
ב. לא ידעתי לאן למסור את המעשר, למי או לאיזה מטרה. עד שיעלה בידי לקבל תשובה מוסמכת, החלטתי להפריש את המעשר על בסיס המשכורת נטו ולהפקיד את הכספים האלה, באמצעות הוראת קבע, בקופה נפרדת עד שאצבור מספיק כסף כדי לכתוב ספר תורה. על מנת שהכספים האלה לא יישארו רדומים בחשבון, פתחתי מהתחלה תכנית חיסכון שבו הפקדתי את כספי המעשר, תכנית שהניבה רווחים. במקביל, לאורך כל השנים, השתדלתי להיענות לכל מיני פניות לתמיכה בישיבות, ארגוני צדקה לעניים, חולים, ועוד... אפשר לומר שתרומות האלה היוו אחוזים בודדים (2 או
3) ממשכורתי על אף שלא התכוונתי אף פעם שזהו חלק מן המעשר. תהליך מעט מסובך, אני מודה, אך כך עשיתי. האם טוב עשיתי או לא? - אלה העובדות וכספי המעשר עדיין אצלי וכאן שאלותיי:
א. אחרי כל כך הרבה שנים, האם באמת לכסף שהצטבר יש לו דין של מעשר? או שמא יש עניין של זמן מוגדר למצוות המעשר ועלי היה להפריש ולמסור את המעשר מדי חודש בחודשו וכיוון שלא כך עשיתי הפסדתי את מצוות המעשר של כל השנים האלה?
ב. אם יש לכספים האלה דין של מעשר, האם הרווחים שהניבה תכנית החיסכון שייכים למעשר או שמא ניתן להשתמש בהם לכל מטרה אחרת?
ג. אם אכן יש עדיין לכספים האלה דין של מעשר, האם באמת ניתן להשתמש בכספי מעשר לכתיבת ספר תורה לזכרו של אבי זצ"ל ולזיכוי הרבים?
ד. האם העובדה שכיוונתי את כספי המעשר הללו לכתיבת ספר תורה מחייבות אותי דווקא לכתוב ספר תורה? - כאשר בינתיים כבר כתבנו ספר תורה לזכרו של אבא במימון משותף בין אמא וכל אחד מהילדים במימון שווה לכל אחד ואחד ובלי קשר עם כספי המעשר שלי? – או שמא ניתן להפוך כוונה זו של כתיבת ספר תורה לתרומה למוסדות תורה?
ה. האם דין מעשר חל גם על הכנסותיה של עקרת הבית? אודה לרב אם יוכל להשיב לשאלותיי כך שאוכל להיפרע מהתחייבותי זו בכל דרך ראויה לדעת תורה. ברשות הרב, אוסיף כי אני מקפיד לקיים את אמרת חז"ל "עשה לך רב והסתלק מן הספק". לכן, כל שאלותיי בעלות אופי הלכתי, אני נוהג להגישם לרב של משפחתנו, שמוסדותיו מקבלות תמיכה כספית צנועה מאיתנו באופן שוטף. אולם, במקרה זה העדפתי להתרחק מכל חשש של נגיעה בדבר שעלולה להטות אחת התשובה. כי כבר אמרה רחמנה כי עיני חכמים ואפילו דברי צדיקים עלולים להכשילם איפה שאנשים פשוטים כמונו וודאי נכשלים ר"ל. סליחה על אורך השאלה. אך לא הייתה לי ברירה.
בתודה ובקידה לכבוד תורתו. רחמים אליהו.

תשובה

יש להפריש מעשר מכל סכום חודשי (לשכיר), לאחר ניכוי כל הוצאות צרכיו וצרכי בני ביתו, לרבות חובות, מסים, חשמל, מים ומשכנתא וכיו"ב. מעשר זה יש לתת לנזקקים, לא לכתיבת ס"ת. כל הכום שהצטבר והרווחים שהצטברו, ומאחר והתחלתם לגייס כספים לכתיבת ס"ת, יש עליהם נדר לקיום מצווה זו, ומגייסו כספים, אבל לא ממעשר כספים, אם הס"ת יהיה משפחתי ולא די בזה.